André Kvakkestad (FrP): I den senere tid har det vært uro rundt nedlegging av trafikkstasjoner. Ikke minst har bekymringen vært stor vedrørende trafikkstasjoner som ligger hensiktsmessig til, og som har et stort befolkningsgrunnlag for sine tjenester. Det fremkommer heller ikke at det har vært foretatt noen helhetlig vurdering basert på klare kriterier.
Vil statsråden avvente med å foreta konkrete nedleggelser av trafikkstasjonene frem til en helhetlig gjennomgang av hele trafikkstasjonstrukturen har bli foretatt?
Begrunnelse
Det har i den senere tid vært stor uro i befolkningen som vil bli berørt av de bebudede nedleggelser av trafikkstasjoner på Østlandet. Dette har sin bakgrunn i at en forventer at dette med overveiende sannsynlighet vil komme til å forringe den service som eksisterer i dag. Det vil for mange være et problem å kunne oppsøke trafikkstasjoner som ligger svært langt fra ens bosted. Spesielt problematisk blir dette når en ikke med rimelighet vil kunne nå "sitt nye" trafikkontor med annet enn personbil.
Selv om en skulle forutsette at førerprøver ble foretatt ved at de ansatte oppsøkte trafikkskolene, vil det være flere tilbud som faller utenfor denne oppsøkende virksomheten. Eksempler på forhold som vil bli gjort mer kompliserte er innlevering av skilter, fornyelse av førerkort og generell informasjon til allmennheten.
Et annet viktig forhold er at lokalkunnskap er viktig når det skal foretas kontroller av forskjellig art. Ikke minst er det viktig å være klar over alternative veistrekninger og bruken av disse for å unngå kontroller. Trafikkstasjonens nære forhold til lokalmiljøet gir en meget positive synergieffekter både i forhold til kunnskap hos veimyndighetene, men også i forhold til befolkningens kunnskap og oppmerksomhet rundt trafikksikkerhet.
Når det gjelder de konkrete nedleggelsesforslagene, fremstår det for mange som underlig at en ønsker å foreta nedleggelser av trafikkstasjoner som både har et stort befolkningsgrunnlag og som også ligger hensiktsmessig til i forhold til trafikkstasjonenes øvrige gjøremål så som kontroller.
Som eksempler kan nevnes:
Trafikkstasjonen i Drøbak har et befolkningsgrunnlag på over 100 000 personer samt at stasjonen er plassert i aksen mellom E6 og E18 fra Sverige til Oslo samt Oslofjordforbindelsen. Når en også vet at denne stasjonen brukes som utviklingsmal for øvrige trafikkstasjoner i Norge, kan en stille spørsmål om hvilke kriterier som er lagt til grunn for nedleggelsesforslaget.
Når det gjelder trafikkstasjonen på Billingstad, er det her et befolkningsgrunnlag på ca. 150 000 personer. Denne trafikkstasjonen ligger også hensiktsmessig til i forhold til de oppgaver en trafikkstasjon har. Også her kan en spørre seg om hvilke kritterier som er lagt til grunn.
Uavhengig av behovet for å rasjonalisere innenfor trafikketaten er det avgjørende at en stiller opp klare kvalitative og kvantitative kriterier for de strukturelle endringer som en ønsker å foreta. Avgjørende både for befolkningen og de ansatte er at en har en forståelse for den helhetlige vurdering og konklusjon som har blitt foretatt. Ikke minst er dette et behov når en forespeiles et åpenbart mindre tilgjengelig tilbud. På denne bakgrunn ville det være hensiktsmessig for alle parter om en ikke forhastet seg i denne prosessen, men foretok en helhetlig vurdering basert på klare kriterier før en foretar dramatiske endringer i servicetilbudet og tilgjengeligheten. Det vil være å håpe at statsråden gjøre det klart at det ikke ville bli foretatt noen konkrete nedleggelser før en helhetlig gjennomgang av trafikkstasjonsstrukturen i Norge foreligger.