Heidi Sørensen (SV): I kjølvannet av "Rocknes"-havariet meldte Aftenposten at bare 15 norske skip er utstyrt med autoriserte elektroniske sjøkart.
Vil statsråden iverksette tiltak for å få rederiene til å følge opp sikkerheten gjennom f.eks. påbud, avtaler eller gratis utdeling av slike sjøkart?
Begrunnelse
Sjøkartverket er i ferd med å fullføre et omfattende arbeid med et helt nytt elektronisk sjøkartsystem for norskekysten. Dette er det eneste som godkjennes av FNs skipsfartsorganisasjon (IMO) og klasseselskapene. Ifølge Statens kartverk kan dette gi et betydelig bidrag til bedre sikkerhet for skipsfarten. Det foreligger allerede slike kart for det aller meste av norskekysten.
Til tross for store forventninger har bruken av elektroniske sjøkartsystemer så langt ikke bidratt til færre skipsulykker langs norskekysten, snarere tvert imot. Det skyldes av mange rederier anvender uoffisielle sjøkart. Ifølge Aftenposten (26. februar 2004) velger norske rederier i stor grad å bruke billige, uautoriserte sjøkart, og trener navigatørene sine for dårlig i bruken av dem. Bare 15 norske skip er ustyrt med autoriserte elektroniske sjøkart.
"Sleipner"-ulykken og "Rocknes"-forliset er tragiske eksempler på hvordan det kan gå med feil bruk og for dårlige elektroniske sjøkart kombinert med manglende opplæring. Under sjøforklaringen for "Rocknes" kom det fram at skipet benyttet et privat britisk elektronisk kart basert på rastrerte og omredigerte norske sjøkart.
Når autoriserte elektroniske sjøkart foreligger, må det være et mål at de tas i bruk så raskt som mulig. Det bør gjelde både for ferjer, hurtigbåter annen passasjertrafikk og godstrafikk, og det bør gjelde for utenlandske skip i norske farvann.
For å øke sikkerheten og redusere risikoen for nye tragedier må myndighetene sørge for et høyere tempo i dette arbeidet. Norge har fremmet forslag om et internasjonalt regelverk for FNs sjøfartsorganisasjon, men implementering vil ventelig ta en tid. Nå må myndighetene følge opp arbeidet nasjonalt. Det kan f.eks. skje i samarbeid med rederinæringen, gjennom påbud eller kombinert med gratis utdeling av autoriserte elektroniske sjøkart. I så fall må naturligvis Sjøkartverket bli kompensert for tapte inntekter. Men et statlig utlegg vil uansett være lite sammenlignet med de sparte menneskelige lidelser og samfunnsøkonomiske kostnader ved å unngå framtidige skipsulykker.