André Kvakkestad (FrP): I flere tilfeller innkreves det full egenandel for offentlige helsetjenester som ikke kan anses for å holde det minimum av faglig kvalitet som må kunne forventes av fagpersoner.
Vil statsråden klargjøre i hvilke tilfeller det vil være rimelig at en ikke skal betale full egenandel og forankre dette i helsenorge, slik at pasienter ikke må betale for tjenester av mangelfull kvalitet?
Begrunnelse
Når en person oppsøker sin lege, legevakt eller en helseinstitusjon er dette med et ønske om å få en faglig vurdering og i størst mulig grad hjelp. Det kan naturligvis ikke forventes at en ved en rask konsultasjon kan få svar på alle forhold eller at en har krav på å bli kurert, men en bør kunne kreve en faglig sett god vurdering og hjelp.
I en konkret sak sendte Follo legevakt hjem en pasient uten nevneverdig oppfølging. Da datteren for andre gang tok kontakt og nektet å stå for ansvaret alene lenger ble pasienten fraktet til Universitetssykehuset i Akershus. Der ble det påvist at pasienten hadde betennelsespuss på 8 cm i lungene, bakterie i blodbanen, streptokokk A pneumoni og multiorgansvikt.
Pasienten anså at Follo legevakt ikke hadde foretatt en vurdering som faglig sett var av en kvalitet en burde forvente. Dette medførte at en ikke ønsket å betale egenandel for en fra deres side anført mangelfull tjeneste. Resultatet var at egenandelskravet ble sendt til inkassoselskapet Intrum Justitia for innkreving. Dette selv om Follo legevakt var blitt informert om sykehusinnleggelsen og respiratorbehandlingen der.
Når fylkeslegen, Petter Schou, også i Østlandets Blad 2. mars fremfører at pasienter formelt ikke har noen klagerett på regninger fra helsevesenet, og henviser pasienten til å ta dette opp med Stortinget, viser dette en form for arroganse som neppe er ønskelig i et helsevesen der en skal sette pasienten i sentrum.
Dette viser behovet for en gjennomgang og klargjøring av at pasienter i Norge ikke skal være rettsløse og forventes å betale full pris også ved åpenbart mangelfulle tjenester.
Til slutt vil jeg igjen påpeke at jeg ikke på noen måte mener at det skal praktiseres en "no cure, no pay"-praksis, men at en heller ikke kan forvente å innkreve full betaling fra pasienter som ikke har fått den kvalitative tjenesten en med rimelighet kan forvente.