Dagfinn Sundsbø (Sp): I besvarelse av spørsmål nr. 24 av 25. februar 2004 uttalte statsråden at Akershus fylkeskommune ikke kunne inviteres som direkte søker til midlene i belønningsordning for kollektivtrafikken. I departementets retningslinjer heter det at søker kan være ansvarlig myndighet for kollektivtransporten i de utvalgte byområdene som bykommune, fylkeskommune eller organ med tilsvarende ansvar.
Mener statsråden at departementets retningslinjer bekrefter hennes uttalelse om at Akershus fylkeskommune ikke kunne inviteres som søker?
Begrunnelse
Oslo og Akershus har et felles og likeverdig ansvar for å utvikle kollektivløsninger for innbyggerne i Oslo-området. Dette understrekes bl.a. i Byutredningen for Oslo og Akershus som er utarbeidet som grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan 2006-2015. I byutredningen vises det til at den daglige innpendlingen fra Akershus-kommunene til Oslo, representerer en hovedutfordring i utviklingen av kollektivtilbudet i Oslo-området.
I Stortingets spørretime 25. februar besvarte samferdselsministeren et spørsmål tatt opp av Dagfinn Sundsbø for Åslaug Haga, om kriteriene for å kunne søke fra midlene i den statlige belønningsordningen for kollektivtransporten i større byområder. Akershus fylkeskommune ble ikke invitert til å søke, men henvist til å få eventuelle prosjekter vurdert i Oslos søknad. På spørsmål om statsråden ser at ulikebehandlingen av Oslo og Akershus er urimelig, svarte hun:
"Samferdselsdepartementet foreslo i budsjettproposisjonen til Stortinget i høst at byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand skal inviteres til å søke om midler fra ordningen. Dette sluttet Stortinget seg til - inkludert Senterpartiet. Senterpartiet gav ikke ved behandlingen av statsbudsjettet uttrykk for det synspunktet jeg hører nå, tre måneder senere, tilkjennegitt om at det er urimelig ikke å invitere Akershus på linje med Oslo."
I brev til Oslo kommune av 9. oktober 2003 inviteres Oslo om å søke om midler fra ordningen. I brevet heter det at kommunen i en eventuell søknad også forutsettes å vurdere tiltak med virkning utenfor Oslo bygrense i samarbeid med framtidige partnere i samordningsorganet for kollektivtransport i den sentrale østlandsområdet. I retningslinjene som er vedlagt brevet til Oslo kommune, heter det følgende i pkt. 4 om hvem som kan søke:
"Søker skal være ansvarlig myndighet for den lokale kollektivtransporten i de utvalgte byområdene, som kan være:
- Bykommunen.
- Fylkeskommunen.
- Organ med tilsvarende ansvar."
Det synes ikke å være samsvar mellom statsrådens svar i spørretime og de kriterier for å kunne søke som er fastsatt i Samferdselsdepartementets retningslinjer.