Odd Roger Enoksen (Sp): Hva er bakgrunnen for at kommunalministeren har sendt ut et høringsutkast mht. regler for nasjonal transportstøtte som er i strid med de opplysninger som er gitt Stortinget i St.prp. nr. 1?
Begrunnelse
I St.prp. nr. 1 (2003-2004) fra Kommunal- og regionaldepartementet, side 142, står følgende:
"Transportstøtte skal som hovudregel ikkje overstige den avgiftsauken føretaka får som følgje av omlegginga av arbeidsgivaravgifta. Ordninga vil bli fastlagd i komande forskrifter og kjem i tillegg til den eksisterande transportstøtteordninga enkelte fylkeskommuner har i dag."
I høringsutkast til forskriften § 5 punkt e) står følgende:
"Foretak kan bare motta transportstøtte fra en av de notifiserte transportstøtteordningene (dvs. enten den fylkeskommunale eller den nasjonale ordningen) samme år."
Det er med andre ord en klar motsetning mellom de premisser Stortinget har sluttet seg til og høringsutkastet til forskrift.
De bedrifter som i dag mottar transportstøtte gjennom fylkeskommunale ordninger vil etter høringsutkastet komme dårligere ut enn i dag, fordi man gjennom den statlige ordningen kan få kompensert for økt arbeidsgiveravgift, mens man mister den transportstøtte man så langt har mottatt. Velger man å benytte den fylkeskommunale transportstøtteordningen vil man ikke få kompensert for økt arbeidsgiveravgift. Dette er en klar urimelighet og kan vel neppe ha vært departementets hensikt.