Øystein Djupedal (SV): I revidert budsjett 2003 ble det vedtatt endringer i Rikstrygdeverkets tilskuddsordning for datautstyr til elever med lærevansker. Blant annet er beløpsgrensen satt ned, mens kravet til diagnose er skjerpet. Dette har ført til at færre elever får tilskudd til digitale hjelpemidler og en tilrettelagt opplæringssituasjon.
Hvordan vil statsråden sikre at digitale hjelpemidler fortsatt skal være tilgjengelig for elever med spesielle behov og samtidig unngå at foreldrenes økonomi blir avgjørende for kvaliteten på opplæringen?
Begrunnelse
Endringene i Rikstrygdeverkets tilskuddsordning for datautstyr til elever med ulike lærevansker trådde i kraft fra og med 1. september 2003. Endringene innebærer en innskrenkelse av ordningen på flere områder. For det første er beløpsgrensene for tildeling av standard datautstyr til elever med spesifikke lærevansker redusert fra 11 000 til 9 000 kr for bærbart utstyr og fra 9 000 til 7 500 kr for stasjonært utstyr, samtidig som den 4-årige forsikrings- og serviceordningen med leverandørene er frafalt. Dette betyr at beløpsgrensene nå er så lave at foreldre må bekoste en del av utstyret selv eller velge billigere og dårligere løsninger (9 000 kr rekker ikke til både bærbar PC, programvare, solid veske, skriver, nettverkskort m.m.), og at mange ikke har råd til å reparere og vedlikeholde utstyret dersom det skulle gå i stå.
For det andre innebærer endringene en forverring av opplæringsvilkårene for elever med tildels store lese- og skrivevansker. Disse må nå få diagnostisert dysleksi for å falle inn under tilskuddsordningen. Mange elever sliter med varierende grader av lese- og skriveproblematikk, uten at de dermed oppnår den særskilte diagnosen dysleksi. Men manglende diagnose betyr ikke at de ikke har et stort behov og nytte av tilrettelagt programvare og datautstyr i undervisningen.
Ansvaret for en tilstrekkelig tilskuddsordning for digitale hjelpemidler er offentlig, selv om ordningen på mange måter nå oppfattes som privatisert. Før 1. januar 2003 hadde Hjelpemiddelsentralen en utlånsordning for datautstyr til elever med spesielle behov etter sakkyndig vurdering av skole og PPT-tjeneste. Nå vil datautstyret bli brukerens private eiendom ved innvilgelse av tilskudd.
Summen av disse endringene er såpass store at det gir grunn til uro for skolenes anledning til, og styring med, tilrettelegging av hjelpemidler og læringssituasjon for elever med spesielle behov.