Øystein Djupedal (SV): Stortinget vedtok med virkning fra 1. januar 2004 en ny generell ordning hvor kommuner og fylkeskommuner kompenseres for all merverdiavgift på sine anskaffelser (jf. lov av 12. desember 2003 nr. 108).
Er det riktig at museer, som bl.a. kan være organisert som private stiftelser, men som er med i offentlige planer, ikke skal omfattes av loven for kompensasjon for merverdiavgift, mens private helseinstitusjoner blir det?
Begrunnelse
18. oktober 1996 ble det gjort følgende vedtak i Stortinget: "Stortinget ber Regjeringen om å endre forskrifter til lov av 17. februar 1995 nr. 9 om kompensasjon for merverdiavgift til også å omfatte private og ideelle virksomheter som er tatt med i offentlige planer som en integrert del av det kommunale/fylkeskommunale tjenestetilbudet. Ordningen skal omfatte virksomheter der driften finansieres fullt ut med offentlige midler samt eventuell brukerbetaling på lik linje med tilsvarende offentlige virksomheter."
På mitt skriftlig spørsmål nr. 223 (1998-99) av 22. mars 1999 svarte daværende finansminister Gudmund Restad bl.a. følgende: "For kulturinstitusjoner som anses som en del av kommunal og fylkeskommunal virksomhet, vil disse være omfattet av ordningen som refererer til kjøp av de tjenester som gir rett til kompensasjon for merverdiavgift."
Ifølge departementets lovforslag Ot.prp. nr. 86 (1998-99) ble lov og forskriftsutvidelsen aldri sendt ut på høring med følgende begrunnelse: "Departementet meiner at høyring ikkje er naudsynt då forslaget som er lagt fram ikkje inneber andre materielle endringer i lova utan dei Stortinget allereie har vedteke." Departementet sendte imidlertid gjennom et oversendelsesbrev av 9. juli 1999 ut et 15-siders høringsnotat til visse utpekte høringsinstanser der det heter: "Departementets forslag innebærer at private og ideelle virksomheter som driver innenfor kultur- og idrettssektoren ikke vil komme inn under kompensasjonsordningen. Bakgrunnen for at disse virksomhetene foreslås holdt utenfor er hovedsakelig for å unngå en ytterligere konkurransevridning overfor private og ideelle virksomheter innenfor denne sektoren som ikke mottar noen form for støtte."
Fra fylkeskattekontors forvaltningspraksis ses at museumsanlegg som er medtatt i offentlige planer, ikke har oppnådd kompensasjon for merverdiavgift knyttet til utgifter bl.a. i forbindelse med vedlikehold og investeringer.
I tråd med signaler fra ABM-meldingen er mange museer organisert som selvstendige juridiske enheter, som f.eks. stiftelser. De fleste museer har sin hovedfinansiering fra det offentlige. En vesentlig del av driftsutgiftene ved museene er betydelige vedlikeholdsutgifter og behov for investeringer for å verne bygninger og gjenstander.
Fra 1. januar 2004 er det iverksatt en generell ordning hvor kommuner og fylkeskommuner kompenseres for all merverdiavgift på sine anskaffelser (jf. lov av 12. desember 2003 nr. 108). Det følger av lovens forarbeider at det ikke har vært meningen å la det nye kompensasjonssystemet omfatte også private institusjoner innen kultursektoren.