Thore A. Nistad (FrP): Ulykkesutviklingen for Oppland hadde i 2003 en negativ utvikling og spesielt var Vest-Oppland sterkt rammet med 15 drepte. Dessverre har starten på nyåret også vært preget av ulykker med tragisk utgang. Stortinget har vedtatt at riksvei 4 skal bygges ut til bedre standard gjennom flere etapper.
Vil statsråden medvirket til at utbyggingen av riksvei 4 kan forseres slik at tragedier og liv kan spares?
Begrunnelse
Hvis man legger til grunn at trafikkulykkene siste året kostet vårt samfunn om lag 25 mrd. kr, og fordeler dette på 300 trafikkdrepte, så vil grovt sett de samlede gjennomsnittlige kostnadene bak hver trafikkdrepte ligge på om lag 83 mill. kr, ifølge Leif Ellevset i Trygg Trafikk. En trafikkdrept koster isolert sett om lag 20 mill. kr, og legger man inn de øvrige ulykker som skjer og kostnadene i denne forbindelse, ender vi altså på det firedobbelte. Legger man til grunn at samfunnet i gjennomsnitt får en samlet kostnad på 80 mill. kr for hver trafikkdrepte på stamveinettet i Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland, kommer de samlede kostnadene for 2003 opp i om lag 3,9 mrd. kr. Inkluderer man Vestfold og Buskerud kommer de samlede kostnadene opp i om lag 5,4 mrd. kr. Da er det virkelig grunn til å spørre om vi samfunnsøkonomisk har råd til å la være å foreta en raskere utbygging.
Bare for Vest-Oppland alene beløper kostnadene seg alene til 1,2 mrd. kr i samfunnsøkonomiske kostnader ved trafikkulykkene for året 2003.
Dagens utbyggingstakt er for lav og harmoniserer dårlig med intensjonen i nullvisjonen som er lagt til grunn og vedtatt gjennom Nasjonal transportplan for 2002-2011. Spesielt gjelder dette for stamveinettet.