Carsten Dybevig (H): Norske myndigheter har innstilt arbeidet med å lage særregler mot pyramidespill. Dette kan bli oppfattet av pyramideselskapene som midlertidig aksept for slike spill i Norge. For å ivareta tilliten til kurant nettverkssalg generelt må statlige myndigheter tette mangelfull lovreguleringer rundt pyramidespill.
Hva vil statsråden foreta seg nå for å forhindre ytterligere pyramidespill, og vil statsråden iverksette et lovverk som definerer pyramidespill som økonomisk svindel?
Begrunnelse
At norske myndigheter har innstilt arbeidet med å lage særregler mot pyramidespill i påvente av et fremtidig EU-direktiv, kan bli oppfattet av pyramideaktørene som en midlertidig aksept for slike type spill i Norge. Hovedformålet til pyramideselskapene er ikke produktsalg men verving av medlemmer som kun blir økonomiske bidragsytere for de opprinnelige aksjeeierne. I realiteten er dette økonomisk svindel.
Verves man som medlem et stykke ut i pyramiden, for eksempel i det niende leddet med krav om selv å verve fem medlemmer, kreves det like mange nyvervede medlemmer tilsvarende hele jordens befolkning for at man selv skal få det samme økonomiske utbytte som de opprinnelige eierne. Skal vi ha frie markeder må selger ikke villede kjøper med notoriske løgner om fremtidige utbytte av aksjekjøp eller som det er fordekt pyramidespill. Det må være et klart samsvar mellom kjøpers forventninger til "varen" og det reelle, fremtidige "utbytte" kjøperen får, særlig når kjøperen handler i god tro.
Norsk lovgivning forbyr pyramidespill gjennom lotteriloven. Metodene og selskapskonstruksjoner skal ikke ha bærende effekt for om dette skal tillates eller ikke. Mange mennesker vil bli og noen allerede er dratt inn i slike pyramidespill og har ikke opplevd annet enn flotte lovnader og tap av penger.
Såkalte aksjeutvidelser eller oppgraderingspakker vil ikke gjøre annet enn å begunstige de opprinnelige aksjeeierne gjennom overprising av nye "aksjer".
Pyramidespill må stanses umiddelbart. Pyramidespillene skaper sosiale og økonomiske problemer for den enkelte, og svekker den allmenne tilliten til kurant nettverkssalg og det frie marked.
I Canada, for eksempel, nedlegger konkurranseloven (The Competition Act) forbud mot såkalt pyramidesalg. Konkurranseloven definerer forskjellen mellom MLM-salg (multi-level-marketing) og ordninger med pyramidesalg, og definerer aktørers og deltakeres ansvar i forbindelse med slikt ulovlig pyramidesalg. Konkurranseloven gir en del eksempler på hva som ligger i begrepet:
- Deltakere betaler for retten til kompensasjon for å rekruttere nye deltakere.
- Deltakere er forpliktet til å kjøpe et bestemt antall produkter før vedkommende kan selge videre til andre.
- Deltakere er forpliktet til å overta/kjøpe urimelige store kvanta varer.
- Deltakere har ikke adgang til å returnere produkter på rimelige forretningsmessige vilkår.
Liknende lover finnes i USA, Japan og Australia. Felles for disse landene er at det kreves en særskilt offentlig registrering ved distribusjon av denne type prospekt.
Ett av selskapene som opererer i Norge, er Seven. De driver nettverkssalg innenfor telekommunikasjon og internettsalg (aksjehandel). Selskapet ble stiftet 7. august 2003 i Gøteborg, og fra samme tidspunkt ble selskapets virksomhet lansert i Sverige, Norge, Finland og Danmark.