Sylvia Brustad (A): Hva er Regjeringens fremdrift for å gjennomføre implementering av EUs direktiv for introduksjon av biodiesel i Norge?
Begrunnelse
Hadeland Bio-Olje AS har siden etableringen i 1994 gjennomført omfattende forsøk og tester med anvendelse av biodiesel, og har ervervet solid teoretisk og operativ kompetanse. Selskapet har samarbeidet med blant andre Norsk Hydro, Hydro Texaco, Volvo, Ringnes Bryggerier og TINE Norske Meierier, i teoretisk og praktisk utprøving av biodiesel under norske forhold. Erfaringene tilsier at det bør være realistisk å sette i gang biodieselproduksjon i stor skala i Norge.
I forbindelse med behandlingen av klimameldingen uttalte flertallet følgende i Innst. S. nr. 240 (2001-2002):
"Flertallet mener det bør iverksettes et introduksjonsprogram for bruk av biodrivstoff for å øke volumet i Norge. Det vises til at det i EU er lagt frem et direktivforslag som krever at landene innen 31. desember 2005 sørger for at minimum 2 pst. av all bensin og diesel som selges til transportformål er biodrivstoff. Et introduksjonsprogram vil også være en forberedelse til en mulig norsk oppfølging av et slikt direktiv."
EU-direktiv for introduksjon av biodiesel ble vedtatt 8. mai 2003. Direktivet innebærer at 2 pst. av fossilt drivstofforbruk i 2005 skal erstattes med biodrivstoff. I 2010 skal 5,75 pst. av fossilt drivstofforbruk skalerstattes med biodrivstoff. Hvis direktivet gjøres gjeldende for Norge, vil behovet for biodrivstoff i 2005 anslås til mellom 85 og 100 mill./l biodrivstoff pr. år, økende til ca. 240 mill./l i 2010, noe som gjør at behovet for biodrivstoff vil øke dramatisk de neste åra. Det bør derfor være av nasjonal interesse at produksjon av biodiesel/biodrivstoff i stor skala blir realisert i Norge. Anvendelsen av biodrivstoff omtales også i Regjeringens handlingsplan for en bærekraftig utvikling (2.7.5. Miljøvernhensyn i transportsektoren).
Biodiesel og bioalkoholer kan fases inn i det eksisterende distribusjonssystemet med få tilpasninger hos distributøren. Biodrivstoff kan produseres fra Norske råvarer, og vil bety et solid grunnlag for framtidig næringsutvikling og verdiskaping, samt at anvendelsen vil bidra til lavere CO2-utslipp i transportsektoren.
Direktivet om biodrivstoff iverksettes i EU fra 1. januar 2005. EØS-avtalen forplikter Norge til å gjennomføre de endringer som gjøres i EU-regelverket, når det er innenfor EØS-avtalens saklige virkeområde. I tillegg skal EUs regelverk i prinsippet tre i kraft på samme tid i EØS-landene som i EU-landene. Norge må således nå avklare hvordan direktivet skal implementeres i norsk rett.