Sigrun Eng (A): Det er i dag forskjellig regelverk knyttet til transport- og godshåndtering for vei, jernbane og sjøtransport. Dette hemmer utviklingen av optimale transportknutepunkt.
Vil statsråden gjøre sitt til en rask harmonisering av gjeldende regelverk på dette område, alternativt tilrettelegge for nødvendige dispensasjoner i påvente av regelendringer?
Begrunnelse
Skal vi kunne utvikle optimale transportknutepunkt, må regelverket knyttet til godshåndtering harmoniseres for de berørte transportformer.
Et eksempel på forhold som bør gjennomgås med sikte på harmonisering er transport av sprengstoff. Ved transport av sprengstoffklasse 1.1 på transportmiddel bil, ligger de såkalte ADR-bestemmelser til grunn. Når det gjelder båt, gjelder IMDG-bestemmelsene med tilhørende forskrifter.
Disse regelverk gir i dag et fortrinn for bil, da dette regelverk er tilpasset EU og gir bilen en mulighet til å transportere inntil 16 000 kg sprengstoff. På båt derimot er det et regelverk som sier at det kun er tillatt å transportere inntil 5 000 kg for lossing pr. havn. Dette hindrer at man bruker sjøvertstransport der dette hadde vært naturlig. Vi viser til at dette, når geografiske og logostikkmessige forhold legges til grunn, bør være en transportform forbundet med mindre risiko enn transport på vei eller bane.