Sigrun Eng (A): Buskerud fylkeskommune synes å være urettferdig behandlet ved statens overtakelse av sykehusdriften. Det dreier seg om Drammen røntgeninstitutt, der fylkeskommunen ikke fikk kompensasjon for overskudd av driften for året før overtakelse.
Kan statsråden rette opp i dette og sørge for utbetalingen, eller synes statsråden dette er staten verdig når Buskerud fylkeskommune har oppført seg anstendig i forholdet til overtakelsen?
Begrunnelse
Som en del av sykehusreformen skulle staten overta Buskerud fylkeskommunes aksjer i DRI AS. Aksjene var eid av fylkeskommunens heleide selskap BFK Holding AS. Den formelle overdragelsen fant sted i slutten av mai 2002. Fylkeskommunen hadde garantert for et lån på 41 mill. kr som var tatt opp av BFK Holding AS for å finansiere kjøpet av DRI AS. Selve aksjekjøpet hadde en kostnad på 45,4 mill. kr.
Fylkeskommunen har vært opptatt av at DRI AS skulle drives etter vanlige forretningsmessige vilkår selv om dets formål var knyttet til å dekke fylkets behov for røntgentjenester. En stor post på inntektssiden var overføring fra fylkeskommunen for utførte røntgentjenester. Dette var regulert i en driftsavtale med lang varighet. Avtalen kunne vært endret og/eller nedjustert i henhold til retningslinjer fra Rikstrygdeverket når fylkeskommunen fikk eierskapet til instituttet i 1998, men fylkeskommunen valgte å opprettholde avtalen og heller ta ut et årlig konsernbidrag. For driftsåret 2000 ble det utbetalt 7 mill. kr i konsernbidrag. Styrets forslag for driftsåret 2001 var også 7 mill. kr. Instituttets resultat for 2001 var noe bedre enn i 2000.
Da styrets forslag skulle behandles i generalforsamlingen, var staten raskt ute for å overføre det formelle eierskapet (aksjene) til seg. Da ny generalforsamling behandlet DRIs regnskap for 2001 ble konsernbidraget satt til 0 kr. Staten ved Helsedepartementet mener i utgangspunktet at overføringen av DRI AS skal kompenseres kun ved dekking av gjelden på 41 mill. kr. Buskerud fylkeskommune har i tillegg blitt tilbudt 2 mill. kr i konsernbidrag for 2001. DRI AS er det eneste aksjeselskapet som skal overføres til staten i sykehusreformen. Overtakelsen blir dermed spesiell, bl.a. fordi den også må følge aksjelovgivningen.
Overtakelsen er basert på mange retningslinjer, og fylkeskommunen har lojalt fulgt opplegget til staten. Det siteres fra St.prp. nr. 82 (2000-2001) Kommuneproposisjonen: "Regjeringen legger i dette økonomiske opplegget til grunn at fylkeskommunene ikke foretar tilpasninger som følge av statlig overtakelse av spesialisthelsetjenesten". Dette er referert også i et av flere brev fylkeskommunen har mottatt fra departementene om statens overtakelse av spesialisttjenesten, jf. brev av 28. november 2001 fra Kommunal- og regionaldepartementet. For DRI AS har dette betydd at fylkeskommunen ikke la opp til at konsernbidraget for 2001 skulle utbetales 31. desember 2001 for å sikre inntekten, men forutsatte at det ble utbetalt på vanlig måte våren 2002. (Tilfaller eier pr. 31. desember).
Fylkeskommunen opplever nå at staten ikke forholder seg til sin egen rettesnor om ikke å foreta tilpasninger og at det gjøres krav på inntekter som hørte til driften før de overtok. Statens handlinger bryter ikke lovverket rundt sykehusreformen, men de bryter sine egne spilleregler. Fylkeskommunen føler seg lurt.
Fylkesordføreren var i møte med departementet 14. november 2002. Der ville statsråden heller ha en diskusjon om redusert utbetaling av sitt forslag på 2 mill. kr. Fylkesordføreren møtte med mandat i fra fylkestinget om å få de 7 mill. kr i utbetaling som DRI hadde før overtakelsen fra staten.