Ole-Anton Teigen (SV): I lys av at Regjeringen i forbindelse med revidert statsbudsjett skal komme med vurderinger og konkrete tiltak for å styrke slepebåtkapasiteten i nordområdene; hvorfor omdisponerte man KNM "Valkyrien" til støtteoppdrag i Gulfen, når denne i en periode var i Nord-Norge, disponert for innsats her, og svekker ikke dette kystvernberedskapen ytterligere?
Begrunnelse
Det eksisterer i dag rundt 30 slepebåter i landet som har kapasitet til å flytte tankere av disse dimensjonene (100-300 000 tonn) i dårlig vær. Hele denne kapasiteten befinner seg i Sør-Norge. Verken kystvakt eller trålerflåte har de nødvendige egenskaper. Det har siden 1997 foreligget forslag om å styrke kapasiteten i nord, uten at dette har skjedd.
Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling siteres i Fiskets Gang 25. februar 2003:
"Statistisk sett vil det skje en stor oljekatastrofe i Norge i løpet av de ti neste årene. Vi har til nå vært utrolig heldige."
Gjennom hele 2002 gikk det en oljetanker annenhver dag langs kysten, i dag er hyppigheten lang større og noen snakker om at det kan bli opptil 8 store tankere pr. dag.
Videre ser vi at svært mye av den militære kapasiteten flyttes sørover, samtidig som vi har en formidabel om ikke direkte militær, så miljøtrussel i nord.
KNM "Valkyrien" skal ha tilstrekkelig 123 000 tonn slepekapasitet, som er spesielt mye og vil kunne være anvendelig overfor båter i den klassen vi her snakker om. All annen privat kapasitet, tråler og kystvakt for øvrig, vil ha for liten kapasitet.
Dersom vi får en ulykke i nord, blir dette en gigantisk tragedie for fiskeri- og havbruksnæringa, for ikke å snakke om kystrelatert turisme.