Tron Erik Hovind (Sp): "Stortingsflertallets begrunnelse for å legge hovedflyplassen til Gardermoen var å styrke næringsutviklingen i området. Det ble ikke sagt noe om at flyplasselskapet skulle ha monopol på næringsutvikling. Statlig reguleringsplan for flyplassen, skulle følges opp med ordinære kommune- og reg.planer av områdene rundt. LV fremmer nå innsigelse mot dette. Det gir helt forskjellige og langt dårligere betingelser for lokale bedrifter, enn det LVs eget datterselskap OSL får. På hvilket grunnlag gjør LV dette?"
Begrunnelse
Den 04.06.93 vedtok Samferdselsdepartementet (SD) statlig reguleringsplan for ny hovedflyplass på Gardermoen. 13 km2 ble regulert til offentlig trafikkformål flyplass. Deler av disse arealene utvikles nå som næringsarealer. Etter SDs vedtak har begge de berørte kommuner, Nannestad og Ullensaker, revidert sine kommuneplaner. I disse revisjonene ble et området på vestsiden av flyplassen som berører begge kommuner, unntatt fra rettsvirkning. Forutsetningen var at det skulle utarbeides en felles kommunedelplan for dette området, uavhengig av kommunegrenser. Området består i dag av boliger, bedrifter, jordbruk og kulturminner (fornminner).
For Ullensakers del ble oppstart varslet 03.06.96. Nannestad varslet oppstart noe senere. I møte 15. august har Luftfartsverket (LV) ingen kommentarer til oppstart. Oslo lufthavn (OSL) kommenterer i samme møte at de ønsker å ta i bruk gammel terminal til næringsvirksomhet, og at dette må tas hensyn til i planen. I mars 1997 varsler bedriften Aurstad parkering (AP) en utvidelse av reguleringsplan for sine eiendommer i tråd med intensjonene i den kommunedelplan som er under utarbeidelse. Opprinnelig plan ble varslet i mai -96. I brev av 25. juni har OSL merknader til kommunedelplanen. De ønsker at deler av arealet utenfor statlig reguleringsplan for flyplassen skal øremerkes for fremtidige flyplassformål. LV varsler innsigelse uten begrunnelse til nevnte plan i brev av samme dato. 10. juli 1997 fremmer LV innsigelse til planen.
Planen omarbeides, der en tar hensyn til innsigelsene. AP erverver nytt areal som LV ikke har fremmet innsigelse mot, for å kunne utvikle sin bedrift. Kommunedelplanen, med APs plan innarbeidet, vedtas av Ullensaker herredsstyre 20.10.97. LV utvider sin innsigelse til å gjelde hele AP's nye område i brev av 25.11.97. Innsigelsesgrunnlaget er utvidede næringsarealer for OSL. Ullensaker kommune avviser innsigelsen, og saken blir oversendt fylkesmannen for mekling. Lignende innsigelser på delvis samme grunnlag er varslet for det areal Nannestad kommune regulerer.
I samme periode fremmer OSL egne planer på eget areal for utvidelse av egne virksomheter etter delvis samme forretningskonsept som AP har drevet de siste 20 årene, og som de ønsker å videreutvikle. OSL utvider også sitt areal ved å overta en del eiendommer fra Forsvaret rett nord for flyplassen i løpet av 1997. Blir innsigelsene stående, får ikke AP utvikle sin virksomhet, og må på sikt avvikle. Det samme blir tilfelle for annen næringsvirksomhet i området. Manglende gyldig plan for området betyr usikkerhet for jordbruk, bedrifter, arbeidstakere og innbyggere. Bygge- og deleforbudet som lå på Gardermoen fra 1971 til flyplassvedtaket, blir i praksis gjeninnført, i påvente av at OSL skal ha bruk for arealene.