Sylvia Brustad (A): Det pågår som kjent et prøveprosjekt for bruk av snøscootere i åtte kommuner.
I påvente av resultatet fra prøveprosjektet, vil miljøvernministeren iverksette tiltak overfor snøscooterbrukere, slik at støyen reduseres eller opphører, hensyn til friluftsliv og fri ferdsel i utmark sikres, og viktige naturområder beskyttes?
Begrunnelse
Ifølge lov om motorferdsel i utmark og vassdrag er det et generelt forbud mot motorferdsel, inkludert snøscooter, i utmark og vassdrag. Hensyn til fred og ro i naturen og å unngå kjørespor og skader på vegetasjon, er viktige årsaker til dette forbudet. Opplevelse av stillhet og ro i urørt natur er i økende grad et ettertraktet gode i dagens samfunn.
Stortinget behandlet nylig St.meld. nr. 39 (2000-2001) "Friluftsliv. Ein veg til høgare livskvalitet". Om nasjonale mål for friluftsliv heter det at "område av verdi for friluftsliv skal sikrast slik at det fremjar miljøvennlig ferdsel". På side 12 i meldingen gikk regjeringen Stoltenberg inn for å "leggje vesentleg vekt på å verne om høvet til å oppleve stille, fred og ro, og sikre at den verdien ulike område har for friluftsliv ikkje blir redusert av støy og terrengslitasje frå motorkøyretøy, luftfartøy og motorfartøy". I meldinga vises det til at folk gjerne vil ha fred og ro når dei driv friluftsliv og at motorkøyretøy (snøscooter inkludert) må karakteriseres som en miljøtrussel. Flertallet i energi- og miljøkomiteen, med unntak av Fremskrittspartiet, viste til tiltakende støyproblemer knyttet til ulike former for motorisert ferdsel.
Fra påskefjellet meldes om støy og uvettig kjøring av snøscootereiere.
Det meldes om tragiske dødsfall. Snøscooterkjøring synes både å øke i omfang og brer seg til områder der motorisert ferdsel tidligere nærmest var ukjent. Omfanget av støypåkjenning er økt dramatisk, og den negative påvirkning på folks helse er grundig dokumentert. Denne kjøringen medfører store skadevirkninger for naturmiljøet. Skade på mark og vegetasjon forringer selvsagt også viltets leveområder.