Torny Pedersen (A): I forskrift av 15. mai 1988 om bruk av motorkjøretøy i utmark og islagte vassdrag § 8 kan kommuner søke om å få kjøre snøscooter til fiskevann som ligger lengre enn 5 km fra brøytet veg. Snøscooter er som alle vet et landgående kjøretøy.
Hvordan kan Direktoratet for naturforvaltning nå ta seg den frihet å måle snøscootertraseer i luftlinje fra et kart med begrunnelse om at de ellers må foreta en befaring etter hver søknad, når det i forskriften ikke sies noen ting om hvordan avstanden skal måles?
Begrunnelse
Beiarn kommune i Nordland har i flere år arbeidet for å få til en snøscooterløype ("fiskeløypa") til et vann med gode fiskemuligheter. Dette fiskevannet ligger slik til at det dessverre ikke blir benyttet om vinteren. Løypa kjørt med snøscooter etter den korteste traseen er 6,2 km, men da er parkeringsforholdene dårlige.
Den andre traseen, fra god parkeringsplass, er 9,3 km. Dersom løypa legges i bratt og ullent terreng er avstanden fra brøytet veg 7,7 km. Alt dette tilsier at løypa ligger lengre enn 5 km fra brøytet veg.
Det blir da meget vanskelig å forstå hvorfor Direktoratet for naturforvaltning velger å foreta en måling i luftlinje etter et kart. Er det en annen måte å si nei til denne løypa på, da avstanden i luftlinje dessverre er bare 4,6 km?
Det har hele tiden vært stor velvilje fra grunneierne om å få til denne fiskeløypa, og jobbingen har foregått helt siden 1995.
I Miljøverndepartementets rundskriv T-1/96 er det påpekt at isfiskeløypene skal dekke et transportbehov til viktige fiskevann som ligger lenger enn 5 km fra brøytet veg. Skal man drive transport med snøscooter må man nødvendigvis gjøre det på bakken med de avstander man har å forholde seg til.
Til søknaden fra Beiarn kommune er også politimyndighetene positive. De mener denne løypa vil minske presset på andre områder. I det første avslaget fra DN viste de til klageadgangen som måtte fremsettes i løpet av 3 uker.
Formannskapet i Beiarn kommune fremsatte klage på vedtaket innen 3-ukers-fristen. Da kommunen fikk svar på klagen kunne DN fortelle at etter en juridisk korrekt forståelse av forskrift av 15. mai 1988 kan avgjørelsen allikevel ikke påklages. Dette må da være å vise liten respekt for lokalt selvstyre. Noen må rydde opp i dette.