Kirsti Welander (SV): Manøvreringsreglement som ble utarbeidet for 30-40 år siden for kraftverkene i Norge, viser seg i mange sammenhenger ikke å fungere tilfredsstillende i dag.
Ser statsråden at det kan være behov for å ta opp til revisjon manøvreringsreglement som ikke tar hensyn til allmenne og miljømessige interesser i tilstrekkelig grad, og vil statsråden ved avdekking av et slikt behov være åpen for konkrete endringer i gjeldende reglement?
Begrunnelse
Driva kraftverk fikk regulerings- og utbyggingstillatelse i 1969, og ble satt i drift i 1973. Gjevilvatnet er hovedmagasin for kraftverket med reguleringshøyde 15 meter.
Gjevilvatnet har fått betydelige skader som følge av vassdragsreguleringen.
Basert på erfaringene fra snart 30 års drift har Oppdal kommune, fylkesmannen i Sør-Trøndelag, Direktoratet for naturforvaltning og Sør-Trøndelag fylkeskommune konkludert med at skadevirkningene for allmenne interesser langt overstiger det som ble forutsett på reguleringstidspunktet. Det ble derfor fremmet krav om at manøvreringsreglementet tas opp til revisjon slik det ifølge § 6 i reglementet er anledning til.
Kravet er avslått av NVE, og avslaget senere påklagd av Sør-Trøndelag fylkeskommune. Klagen ligger nå til behandling i Olje- og energidepartementet.
TrønderEnergi Kraft AS har i høst søkt om endring av deler av en av paragrafene i reglementet. Søknaden er nå ute på høring. De foreslåtte endringene vil redusere minstekravet til vannføring i Driva f.o.m. juli, noe som vil gi noe økt vannstand i Gjevilvatnet utover sommeren og høsten i forhold til i dag, særlig i snørike år. Endringene i reglementet må likevel ses på som så marginale at de på sikt ikke vil endre situasjonen i nevneverdig grad for Gjevilvatnet. Det vil derfor fremdeles være i Oppdal kommunes interesse å søke å få en gjennomgang av manøvreringsreglementet for Driva kraftverk.