Rolf Reikvam (SV): Gjeldssletteoppgjøret for spesialisthelsetjenesten har i stor grad basert seg på fylkeskommunenes egne innrapporterte regnskapstall. Disse opplysningene er revisorbekreftet.
Hvorfor baseres ikke trekket i rammetilskuddet på fylkeskommunenes faktiske tall for administrasjonsutgifter?
Begrunnelse
I kommuneproposisjon for 2002 (St.prp. nr. 82 (2000-2001), punkt 2.3.4) anslo Regjeringen at en tredjedel av fylkeskommunenes totale administrasjonsutgifter kunne relateres til spesialisthelsetjenesten. Dette ble lagt til grunn for uttrekk i fylkeskommunenes ramme for 2002, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) fra Kommunal- og regionaldepartementet. I kommuneproposisjonen for 2003 (St.prp. nr. 64 (2001-2002) Om lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren 2003, punkt 2.2) mente Regjeringen at det var et ytterligere grunnlag for effektivisering og samordning av fylkeskommunenes sentrale administrative enheter i de kommende årene. Dette var begrunnelsen for reduksjonen i fylkeskommunenes rammetilskudd på 180 mill. kr.
Akershus fylkeskommunens faktiske administrasjonsutgifter knyttet til spesialisthelsetjenesten utgjorde ca. 25 mill. kr. Dette omfatter fylkeskommunens utgifter både til helse- og sosialavdelingen og fylkesrådmannens fellesstaber. Regjeringen har presentert et kutt i Akershus fylkeskommunes inntekter som utgjør totalt 93 mill. kr, dvs. 68 mill. kr mer enn fylkeskommunens reelle utgifter. Virkningen for Akershus er en reell reduksjon i de frie inntektene. Situasjonen er den samme også for de øvrige fylkeskommunene.