John I. Alvheim (FrP): I Aftenposten den 23. september 2002 uttalte helseministeren at han er fornøyd med at bare en svært liten del av befolkningen benytter seg av ordningen med fritt sykehusvalg, til tross for at 74 pst. kjenner til muligheten. I dagens Aftenposten uttaler en pasient at det er nærmest umulig å få kontakt med noen via "telefonen for fritt sykehusvalg".
Er det fastlegens oppgave å skaffe pasienten adgang til valg av sykehus, eller er pasienten selv henvist til å skaffe seg opplysninger om mulighetene?
Begrunnelse
Stortinget har vedtatt at norske pasienter skal kunne velge sykehus, på riktig nivå, uavhengig av hvor i landet man befinner seg. I Aftenposten de siste dagene går det frem at det er svært få som benytter seg av muligheten til å velge. En pasient som har forsøkt å komme frem til "telefonen for fritt sykehusvalg", synes ikke det er rart at så få foretar egne valg. Han har funnet det nærmest umulig å få kontakt med det organ som kan gi råd og veiledning om slikt valg. Dersom denne pasienten har valgt riktig fremgangsmåte er det kanskje ikke rart at få velger andre sykehus enn de som ligger i umiddelbar nærhet. Jeg vil derfor gjerne ha informasjon om hvorledes fritt sykehusvalg gjennomføres i praksis, om det er fastlegen som har ansvar for å undersøke pasientens muligheter til behandling der hvor den kan gis raskest eller må pasienten selv sørge for å skaffe seg slik informasjon. Dersom det siste er tilfelle er det kanskje ikke rart at prosenten av dem som velger selv er svært lav, og i så fall bør det gjøres endringer i nåværende praksis.