Einar Holstad (KrF): Det vises til oppslag i Aftenposten denne uken (28) om kappkjøring med bil langs en riksvegstrekning i Fræna kommune. Det er hjemmel i lovverket for å inndra kjøretøy som har vært benyttet i strid med blant annet vegtrafikkloven.
Kan praksisen ved inndragning innrettes slik at kjøretøyet beholdes i en periode uten at det selges, og på den måten bidra til at terskelen for å beslaglegge/ta i arrest, senkes?
Begrunnelse
Ifølge avisoppslag denne uken har det foregått en form for kappkjøring langs riksvegen mellom Molde og Elnesvågen i Fræna kommune som er helt uakseptabel. Det er ifølge kilder i fartsmiljøet hevdet at hastigheter helt opp i 250 km/t ikke er uvanlig. Dette er helt uakseptable handlinger. Høye bøter og fengselsstraffer synes å ha liten innvirkning på dette fartsmiljøet. Det er derfor betimelig å vurdere beslagleggelse av kjøretøy som benyttes til ulovlig kappkjøring.
Praksisen med beslaglagte kjøretøy er å selge dette til inntekt for staten. Bruk av dette virkemidlet oppfattes i de fleste tilfeller som en veldig streng reaksjon mot bileier. Likevel er det å beslaglegge kjøretøyet det mest effektive virkemiddel for å stanse ulovlighetene det her er snakk om. Dersom man vurderte midlertidig beslag eller arrest ved at kjøretøyet ble fratatt eier i kortere eller lengre tid, vil dette både ha den samme preventive effekt som et permanent beslag, men samtidig ikke virke som en tilleggsstraff som det vil være å miste kjøretøyet for all tid.