Ursula Evje (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å få startet kvalitetsutvikling og kvalitetskontroll i norsk skole for å komme på et tilfredsstillende internasjonalt nivå?
Begrunnelse
Gjennom flere år har det kommet signaler om at noe er alvorlig galt i den norske utdanningen. OECD-rapporten som nylig ble offentliggjort, avslører norske skolebarns manglende lese- og skriveferdigheter, matematikkunnskaper samt en utagerende adferd som synes å bre om seg. Det store mangfoldet av ulike rapporter som har blitt publisert de senere år om alvorlige problemer i den norske skolen krever en gjennomgang av innholdet i opplæringssystemet.
Det er ikke noe som tyder på at den norske befolkning er mindre mottakelige for læring eller er mindre intelligente enn før. Undervisningsmetodene, pedagogikken, og de resultater som er avdekket gjennom undersøkelser må komme i søkelyset.
Statsråden inviterte i VG 6/12-2001 befolkningen til debatt om hvordan norsk skole kan gjøres bedre. Dette er et prisverdig initiativ, men folk har gjennom valgresultatet denne høsten sagt sitt. Det ønskes forandring og kvalitativt faglig gode resultater, også i skolen.
Nå er det et politisk flertall for å se på nye løsninger som kan heve og sikre kvaliteten i utdanningssystemet. Det burde derfor være unødvendig å vente helt til det nye kvalitetsutvalget har kommet med sin innstilling 1. april 2003. Vedtakene i Mjøs-utvalgets innstilling gir en god mulighet til å iverksette tiltak ovenfra i utdanningssystemet, og videreføre disse prinsipper videre gjennom hele utdanningskjeden.
Aftenposten skrev 25/11-2001 om en undersøkelse som viser at én av tre hovedfagsstudenter ved Universitetet i Oslo gir opp underveis. Verst er ressurstapet ved det Utdanningsvitenskapelige Fakultet, hvor under halvparten av studentene fullfører sin påbegynte utdannelse.
En hovedfagsstudent i pedagogikk ved det Utdanningsvitenskapelige Fakultet sier til avisen "mye kunne vært gjort annerledes for å ivareta studentene. - Mange er nok frustrert over for lite oppfølgning, og hopper av når de føler at de ikke får god nok hjelp." Når frafallet er så stort på universitetet generelt, og på Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet spesielt, må det være alarmerende.
Sistnevnte fakultet burde være selve fyrtårnet for resten av utdanningssystemet, når det gjelder undervisningsmetoder og læringseffektivitet. Dette kan være et alvorlig varsku om at utdanningskjeden ikke fungerer tilfredsstillende.