Ursula Evje (FrP): Vil statsråden sikre likebehandling av private og offentlige skoler med tanke på godkjenning, oppfølging og eventuelle sanksjonsformer som kommuner med godkjenningsmyndighet for skolebygg praktiserer, og vil statsråden vurdere eventuelle tiltak for å oppnå en faktisk og ikke kun formell likebehandling?
Begrunnelse
Generell rett til opplæring er sikret ved internasjonale konvensjoner. Det samme gjelder retten til fri religionsutøvelse. Disse konvensjoner omtales gjerne under samlebegrepet Menneskerettighetene. I Norge er disse sikret i Grunnloven § 110 c som lyder: "Det paaligger Statens Myndigheder at respektere og sikre Menneskerettighederne." Grunnlovens paragraf 110 c er fulgt opp gjennom lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett av 21. mai 1999 nr. 30. Her heter det bl.a. i § 2: "Følgende konvensjoner skal gjelde som norsk lov nr. 2 De forente nasjoners internasjonale konvensjon av 16. desember 1966 om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter." - og i § 3: "Bestemmelsene i konvensjonene.. ...som er nevnt i § 2 skal ved motstrid gå foran bestemmelser i annen lovgivning."
I ovennevnte FN-konvensjon heter det bl.a. i artikkel 13: "nr. 3 Konvensjonspartene forplikter seg til å respektere foreldre og, når det er aktuelt, formynderes frihet til å velge andre skoler for sine barn enn dem som er opprettet av offentlige myndigheter, ..."
Bakgrunnen for ovennevnte saksfremstilling er den forskjellsbehandling som offentlige og private skoler er gjenstand for i landets kommuner. Det er kommunen som er godkjenningsmyndighet for bygg og arealer. Videre er det kommunen som har tilsynsansvaret, som har myndighet til å utferdige f.eks. dagbøter. Det er også kommunen som bevilger/ikke bevilger de nødvendige midlene til vedlikehold av offentlige skolebygg.
I de kommuner hvor det finnes både offentlige og private skoler, kan dette forholdet medføre urimelig forskjellsbehandling og derved brudd på Menneskerettighetene.
I Lørenskog kommune har det oppstått en slik situasjon i forholdet til "Regnbuen skole", hvor kommunen har utferdiget dagbøter, som nå har kommet opp i drøyt 400 000 kroner. Dette beløpet vil effektivt bringe skolen til opphør.
Samtidig fremstår flere av kommunens egne skolebygg som uegnet til integrert undervisning etter L97. Eksempler på åpenbare mangler ved kommunens egne skoler er: Trapper, manglende toalettforhold og spesialrom m.m. I slike sammenhenger får dagbøter ingen betydning, og har antagelig aldri kommet til anvendelse overfor en kommune, uansett uegnethet. Jeg vil kort vise til den gjennomførte skolestreik i Tromsø kommune i høst, samt påførte helseskader i den offentlige skolen grunnet dårlig inneklima, sopputbrudd, muggforhold m.m. i mange offentlige skoler.
Ved utferdigelsen av tvangstiltakene mot den private skolen anvender kommunen tekniske lover med et helt annet formål til å frata foreldre og barn den frihet de åpenbart skal være garantert. Forskjellsbehandlingen er ikke bare vilkårlig og åpenbart urimelig, men også betenkelig i langt videre forstand.