Einar Steensnæs (KrF): Mange av de registerte nordsjøtrålerne er hjemmehørende i Rogaland og utgjør på mange måter selve ryggraden i råstofftilførselen både når det gjelder matfisk og industrifisk. De landbaserte aktivitetene er sterkt avhengig av jevn tilførsel av råstoff av begge slag. Lave kvoter er en vesentlig årsak til at trålerflåten nå sliter økonomisk.
Hvilke tiltak kan iverksettes for å gi trålerflåten bedre driftsvilkår som kan styrke lokalt eierskap og sikre foredlingsbedriftene i land?
Begrunnelse
Nordsjøtrålerne er inne i en alvorlig krise. Lave kvoter er en vesentlig årsak til det.
Kvotefastsettelsene vil være avhengig både av bestandsstørrelsen og hensynet til en bærekraftig utvikling av de ulike fiskeressursene. Dette må respekteres av alle ansvarlige utøvere av fiskeryrket.
Imidlertid vil også fordelingen av kvoter mellom ulike fartøygrupper ha stor betydning. I lengre tid har nordsjøtrålerne følt at de har liten oppmerksomhet og få talspersoner i de prosessene som går forut for kvotefastsettelsene.
Ordningen med maksimalkvote på sild og makrell, i stedet for fartøykvote, har skapt mindre forutsigbarhet i fisket. Kraftig prisfall kombinert med høye driftskostnader har gitt til dels kraftige underskudd i driften.
Når totalkvoten skal fastholdes, må løsningen være å gjennomgå kvotefordelingen på ny med sikte på å tildele trålerne en høyere kvote. Mange vil mene at ringnotflåten burde kunne tåle en viss reduksjon i den tildelte kvoten for å oppnå en bedre og mer rettferdig fordeling.