Marit Tingelstad (Sp): Heimkunnskap er etter L-97 blitt grunnskolens minste fag med 266 timer. Kunst og håndverk har f.eks. 836 t. Heimkunnskapsfagets forebyggende betydning burde være udiskutabel. Fagutdanningen hos lærere som underviser i faget er meget varierende. 38 pst. har mindre enn 5 vekttall, 35 pst. har 20 pst. og bare 15 pst. har mer enn 15 vt. Det synes som heimkunnskap er blitt en salderingspost der opplæringen er svært varierende.
Hva vil statsråden gjøre for å heve statusen på faget ut fra at L-97 sidestiller alle fag?
Begrunnelse
I skoleverket generelt oppfattes noen fag som viktigere enn andre, som f.eks. norsk og matematikk. Det er også en stor felles forståelse for hva allmennfagene inneholder. Men ifølge L-97 skal alle fag i realiteten sidestilles uavhengig av timetall. Heimkunnskap som i hovedsak tar for seg arbeidet i hjemmet og dagliglivets gjøremål, har ikke vært teoretisk beskrevet i samme grad som andre arbeidsområder. Arbeidsoppgavene kan derfor lett betraktes som noe alle kan, med andre ord noe uvesentlig. Dette er en taus kunnskap.
Befolkningen generelt baserer sin holdning til faget på egne opplevelser og erfaringer enten som elev, foreldre eller kollega. Vi ser at det er stor faglig variasjon hos de lærere som i dag underviser i heimkunnskap. Dette kan oppfattes som at faget ikke er viktig. Lærere som har undervist i faget har tolket skiftende læreplaner svært ulikt, basert på mer eller mindre kjennskap, utdanning i faget og deres generelle holdning. Det lave timetallet kan også oppfattes som signal om vektlegging. L- 97 sidestiller imidlertid alle fag i grunnskolen ved:
-presentasjon på samme måte med begrunnelser for fagets plass i skolen, mål og hovedmomenter, og
-alle fag teller like mye ved inntak til videregående opplæring.
Forskrift til Opplæringsloven uttrykker klart at opplæringa skal omfatte alle hovedmoment i læreplanen. Når pedagogiske hensyn tilsier det, kan noen erstattes eller velges bort lokalt, men uten at elevens sluttkompetanse i forhold til måla i faget reduseres.
Erfaringer viser at mye tyder på at det generelt lave utdanningsnivået i faget kombinert med holdningen til at heimkunnskap er enkelt, gjør at faget på enkelte skoler ikke blir i varetatt etter lov og læreplan.
Overordna perspektiver i læreplan for heimkunnskap er omsorg, forbruk, helse, kultur. Dersom skolens ledelse og lærere ikke kjenner læreplanen i heimkunnskap, ser de heller ikke fagets store muligheter til å bli det sentrale forebyggingstiltak som det i realiteten kan være om faget blir tatt på alvor. Dårlige matvaner og feil kosthold er som kjent alvorlige grunner til sykdom. God heimkunnskapsundervisning vil være et viktig bidrag for å motvirke en slik utvikling.