Terje Knudsen (Uav): Gardermobanen ble for lang tid tilbake pålagt å redusere hastigheten til 160 km/t, mens den tidligere hadde kjørehastighet på 205 km/t.
Vil statsråden undersøke om denne reduserte kjørehastighet nå er blitt en varig tilstand eller om flytoget pånytt vil bli satt istand til å kjøre med full hastighet?
Begrunnelse
Grunnen til at flytoget ble pålagt redusert kjørehastighet skyldtes sprekkdannelser i hjul og akslinger. Dette ble sagt å være en garantisak i forhold til leverandøren Adtrans. Det ble sagt at det leverte materialet var for svakt i forhold til de påtenkte hastigheter. Det har vært stille om dette i den senere tid. Det kan skyldes leveringstid eller andre utenforliggende forhold. Det burde ikke være en stor teknisk nyvinning å konstruere hjulsett for de her nevnte hastigheter. I Frankrike har man hatt høyhastighetstog i flere tiår og her er hastighetene helt oppe i 350 km/t.
På vegne av de reisende som har fått lengre kjøretid enn det man opererte med i reklamen da denne banen ble bygget kan det være interessant å vite om flytoget pånytt vil bli satt istand slik at reisetiden kan reduseres igjen.