Johan J. Jakobsen (Sp): I henhold til Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag av 10. juni,1977, kan kommunene ved forskrift gi adgang til landing og start med luftfartøy på bestemte steder i utmark og vassdrag, begrenset til bestemte formål. Ulik tolkning av lov og regelverk fører til en utilsiktet ulik praktisering i kommunene. Bl.a. er det eksempler på at kommuner som deler samme vassdrag ikke har samkjørte regler. Ifølge rundskriv T-1/96 gis det uttrykk for at regelverket bør bli mer ensartet.
Vil statsråden ta initiativ til retningslinjer som kan følge opp intensjonene i T-1/96 på en bedre måte?
Begrunnelse
Med de avstander og den geografi vi har i Norge er bruk av sjøfly, og delvis skifly, et viktig supplement til andre transportmidler. Det er bred politiske enighet om at motorisert ferdsel i utmark og vassdrag skal reguleres og at den enkelte kommune skal kunne fastsette egne forskrifter for å kunne gi dispensasjon fra hovedregelen om forbud mot slik ferdsel. En slik delegering innebærer selvsagt at praksis kan bli noe ulik fra kommune til kommune. Det har imidlertid neppe vært lovgivernes hensikt at praksis er så forskjellig som tilfelle er i dag. Mye tyder på at den ulike praksis har sammenheng med ulik fortolkning av lov og regelverk; at ulikhetene m.a.o. ikke er tilsiktet eller ønsket.
Den ulike praksis og den usikkerhet som følger av den, innebærer at den fornuftige bruk av dispensasjonsadgangen som loven forutsatte i forbindelse med nyttige formål, fører til at disse flyenes potensiale som supplerende transportmiddel ikke blir utnyttet. Det kan i sin tur føre til at de lokale ressursene i distriktene ikke blir godt nok utnyttet. Dagens praksis skaper dessuten unødig usikre rammebetingelser for de personer som driver denne begrensede virksomheten i Norge.
Ifølge rundskriv T-1/96 ønsker også departementet et mer ensartet regelverk. Det synes allikevel som om lovens dispensasjonsadgang praktiserer på en måte som er i strid med dette ønsket. Det finnes bl.a. eksempler på at kommuner som sogner til samme vassdrag ikke samordner sine forskrifter.
BSL - C , (Bestemmelser for sivil luftfart, sertifikatbestemmelser, sjøflybilag) fastsetter at en pilot som skal fly på ferskvann og i fjellet skal ha hatt trening i slike operasjoner. Dagens situasjon fører også til at en godkjent flyskole blir hindret i å utdanne nye piloter.
Mot denne bakgrunn ber jeg statsråden om å se nærmere på dagens praksis når det gjelder dispensasjon fra den angjeldende lov, og vurdere muligheten for en endring i retningslinjene som kan innebære en praksis som samsvarer bedre med lovens intensjoner, og som også gjør det mulig å utdanne nye piloter til denne virksomheten i samsvar med gjeldende bestemmelser.