Lisbet Rugtvedt (SV): GATS-avtalen skal i utgangspunktet ikke omfatte tjenester som ytes av det offentlige. Men slik offentlige tjenester defineres i avtalens punkt 1.3 b), er det rimelig å anta at det kan oppstå tvil omkring enkelte tjenester.
Vil Regjeringen i de kommende forhandlingene om videreutvikling av tjenesteavtalen bidra til at dette punktet endres, slik at en kan få en klarere definisjon av offentlige tjenester?
Begrunnelse
I GATS-avtalen sies det at tjenester som ytes av offentlige myndigheter ikke er inkludert i avtalen, men så defineres slike tjenester i avtalens punkt 1.3 b) som tjenester som blir ytt verken på kommersielt grunnlag, eller i konkurranse med en eller flere tjenesteytere.
Det er det blitt vanlig at en rekke offentlige tjenester utsettes for konkurranse, med en eller flere tjenesteytere. Definisjonen i GATS-avtalen virker derfor ikke som noen holdbar definisjon. 15. mars 2001 omtalte Financial Times dette punktet slik i en artikkel: "However, in a piece of clumsy drafting, it goes to define such a service as one "supplied neither on a commercial basis nor in competition with one or more service suppliers." I artikkelen vises det videre til at representanter for WTO har uttrykt at "a clarifying declaration by members would be helpful."
Med økende grad av konkurranseutsetting av offentlige tjenester i land som tradisjonelt har hatt en sterk velferdsstat, er det nærliggende å tro at det vil komme et press fra store selskaper for å få åpnet disse voksende tjenestemarkedene for internasjonal fri konkurranse. Dersom en ser det som ønskelig at offentlige myndigheter fortsatt skal ha den hele og fulle kontroll med offentlig tjenesteyting, vil det være en fordel om GATS-avtalen er klarere på hvilke områder som ikke omfattes av avtalen.