Rolf Reikvam (SV): Læringssenteret har definert en kravspesifikasjon for digitale læremidler, samfunnslære VKI. Spesifikasjonen skal danne grunnlaget for at aktuelle produsenter kan gi tilbud. En av tilbyderne vil få avtale om å utarbeide internettbasert læremiddel for faget. Det er presisert at minst ett av læremidlene skal erstatte den tradisjonelle læreboka.
Er dette en praksis som vil bli fulgt for andre fag/emner slik at det kun blir et internettalternativ finansiert av det offentlige?
Begrunnelse
En situasjon der staten inngår avtale med en produsent vil endre dagens situasjon for læremiddelproduksjon. I dag finnes ulike læremidler (bøker i et fag) som oftest utgitt av forskjellige forlag. Dersom det offentlige tar kostnadene med å utvikle læremidlet mot at dette legges ut på internett, vil det oppstå en ny situasjon. Vi må anta at andre aktuelle produsenter ikke vil gjennomføre mulige prosjekter fordi de ikke kan tilbys gratis på nettet på samme måte som det offentlig finansierte læremidlet kan. Det er viktig at det finnes et mangfold av tilbud, først og fremst for å utvikle elevenes kritiske evner og for å vise at det finne flere "sannheter" Alternativ til at staten finansierer utviklingskostnadene vil være at det offentlige dekker kostnadene med infrastruktur og kostnadene for skolene med å benytte tilbudene på nettet. Effekten for elevene og skolene vil bli den samme. De digitale læremidlene blir gratis for elevene. Fordelen med en slik ordning vil være at det sikrer et mangfold av digitale læremidler. En god offentlig skole er avhengig av at det finnes et mangfold av læremidler som kan sikre det pedagogiske mangfoldet.