Ivar Østberg (KrF): Etter 1. april er passasjeravgift på 128 kroner innført på flygninger mellom Tromsø/Bodø og Sør-Norge samt på flygninger mellom Bodø og Tromsø.
Er det innenfor EØS-regelverket mulig å endre omfanget av passasjeravgiften og unnta alle flygninger innen og til eller fra Nord-Norge og hvor mye vil staten tape i inntekter fra passasjeravgiften dersom flygninger på de nevnte strekninger fritas for avgiften?
Begrunnelse
Fra 1. april er flere nye strekninger blitt en del av passasjeravgiften på 128 kroner. Dette gjelder flygninger på alle de strekningene i Sør-Norge som tidligere var fritatt, og flygninger fra/til Sør-Norge til/fra Tromsø/Bodø, samt flygninger mellom Tromsø og Bodø. Samtidig er avgiften på flygninger til utlandet satt ned, i tråd med krav fra ESA. Avgiften har ført til betydelig kostnadsøkning for reisende på de kommersielt drevne strekningene som har blitt ilagt avgift. Dette har ført til at flyprisene til og fra Nord-Norge, som fra før var høye, har steget ytterligere i pris. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan gav en hel komite uttrykk for at billettprisene for folk som benytter fly internt i fylkene Nordland, Troms og Finnmark kan være høye. I den forbindelse gav flertallet uttrykk for at en ved neste rullering av anbudsutlysninger bør se på maksimalprisnivået og ruteopplegget med sikte på å harmonisere prisnivået mot regionale stamrutestrekninger. Den siste avgiftsøkningen øker aktualiteten ved forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre knyttet til å utrede muligheten for å legge ut stamrutenettet i Nord-Norge og mellom Nord- og Sør-Norge til offentlig kjøp. Å legge ut disse strekningene på anbud vil åpne for innføring av maksimalpriser og gir rom for å unngå at avgiftsøkningen slår ut i dyrere billetter for de reisende.