Einar Steensnæs (KrF): Et stort antall tannlegepasienter har betydelige smerter som følge av feilbehandling hos en tannlege i Haugesund. Plagene hemmer normal livsutfoldelse og sosialt liv. For noen pasienter er situasjonen akutt fordi tyggeredskapene ikke fungerer. Pasientgruppen har vært i flere møter med departementet for å drøfte løsninger, og det var lovet tilbakemelding i løpet av november 2000. Til tross for purringer foreligger intet svar.
Når kommer svarbrevet?
Begrunnelse
Ifølge pasientgruppen har det vært avholdt møter i departementet siden august 2000 for å forsøke å finne en løsning for de pasientene som er rammet. Det ble først lovet en tilbakemelding fra departementets side innen november 2000, deretter ble det sagt før jul samme år. Det ble forsikret om at denne saken ville bli prioritert i departementet.
Mange av pasientene lever i dag med sterkt redusert livskvalitet. Skadene kan rettes opp, men det krever ny behandling som blir kostbar. Det vil derfor være umulig å gjennomføre slik behandling med egne midler for mange av dem.
To avsagte dommer i Haugesund byrett er blitt anket til høyere rettsinstanser av forsikringsselskapene. Det kan altså trekke ut i tid før det foreligger rettskraftig dom. Imens lider pasientene.
Jeg tar ikke stilling verken til de kravene som pasientgruppen har fremmet i retten eller til de løsninger som departementet eventuelt kan bidra med. Imidlertid er det uakseptabelt når tidsfrister som er stilt i utsikt, ikke blir overholdt. I det siste møtet, som fant sted 9. januar 2001 med statssekretær Flatø, ble det ikke gitt noe løfte om avklaring innen en bestemt tidsfrist. Imidlertid vil jeg se det som rimelig, på bakgrunn av sakens forløp, at departementet nå raskest mulig gav en tilbakemelding som kunne avklare situasjonen.