Einar Steensnæs (KrF): Vraket av skipet Green Ålesund inneholder nærmere 3 500 tonn med frossen fisk som ennå ikke er fjernet. Ifølge helsemyndighetene kan en ikke utelukke gasskonsentrasjoner fra råtnende fisk som kan utgjøre en helserisiko for befolkningen i nærområdet. Fjerningen av fisken vil bli komplisert og kostbar. Ingen instanser synes å ville ta på seg ansvaret for å rydde opp.
Hva gjør departementet for å avklare ansvarsforholdene, og hvordan bør regelverket endres for å hindre slik ansvarsfraskrivelse?
Begrunnelse
Forliset av Green Ålesund utenfor Haugesund den 15. desember 2000 avslørte en skremmende mangel på et konsistent og rettferdig regelverk som plasserer det juridiske og økonomiske ansvaret for fjerning av vrak og opprenskning etter skipsforlis på rett sted.
Til nå har kostnaden ved opprydding og fjerning av olje fra vraket løpt opp i 31 millioner kr, er det opplyst. Av dette har rederiet/forsikringsselskapet betalt 13 millioner kr. Det er uklart hvordan ytterligere utgifter til fjerning av fiskelasten og opprensking langs strendene skal finansieres. Behovet kan her løpe opp mot 50 millioner kr. Arbeidet vil også være komplisert og ta lang tid. Statlig myndighet bør ha et naturlig og sentralt ansvar for oppfølging og nødvendig fremdrift i saken.
Det kan i hvert fall umulig være den berørte kommunen som skal ta et slikt hovedansvar. Skulle forliset skje i en liten kystkommune er det åpenbart at statlige myndigheter vil måtte overta videre oppfølging der ansvarsbegrensninger for rederiet, ifølge lovverket krever offentlig tilleggsfinansiering.