Terje Knudsen (FrP): Med de signalene som departementet har gitt til oljeselskapene, vil stadig flere plattformer være uten beredskapsfartøyer. Antall ansatte på fartøyene er lavere enn i andre land, arbeidsperioden for disse er ofte mye lenger enn de ansatte på plattformene.
Mener olje- og energiministeren at dette er forsvarlig for å holde en høy sikkerhetsberedskap på norsk sokkel i Nordsjøen?
Begrunnelse
I dag har vi en sammensatt flåte av oljerelaterte fartøyer. Noen er nye og moderne, andre er gamle og alt annet enn moderne. Onde tunger mener faktisk at de er en risiko for sikkerheten, både for seg selv og installasjonene. De ansatte på disse skipene har ofte fire ukers seilingstid, mens oljearbeiderne på plattformene har to ukers arbeidsøkt. Det ble tidligere hevdet at det var en sikkerhetsrisiko å arbeide mer enn to uker i slengen.
Med de signalene departementet har gitt oljeselskapene, vil stadig flere plattformer være uten beredskapsfartøyer. Det vil si, begynner det å brenne eller skjer en gasslekkasje, vil ikke beredskapsfartøyet komme til unnsetning før etter flere timer, fordi de norske beredskapsfartøyene betjener flere plattformer (oljeinstallasjoner) samtidig. Til sammenligning er det på dansk sektor krav om at beredskapsfartøyet skal komme til plattformen i løpet av 5 minutter. På britisk sektor er kravet 10 nautiske mil unna, men i praksis ligger de fleste fartøyene betydelig nærmere.
Bemanningen på utenlandske beredskapsfartøyer ligger i de fleste tilfellene 3 - 4 høyere enn på norske fartøyer. Seilingsperioden for ansatte er også kortere.
Stortinget har vedtatt at sikkerheten på sokkelen skal være så god som mulig. I dag er situasjonen at flere land er i ferd med å passere Norge når det gjelder å ivareta beredskapen rundt sine oljeinstallasjoner samt at berdskapspersonellet har hardere arbeidsforhold ombord i beredskapsfartøyene.