Christopher Stensaker (FrP): Det vises til alle mediaoppslag gjennom året angående arbeidsforholdene i Luftfartstilsynet, og kritikken som går direkte på Luftfartsdirektøren. Den uholdbare situasjonen som har oppstått for ansatte og etaten, går ut over tillitten til luftfartsmyndigheten/flysikkerheten, og knyttes direkte til luftfartsdirektørens lederegenskaper. Mye synes å være i strid med regelverket.
Hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i denne situasjonen?
12 vedlegg til spørsmål:
Vedlegg 1.
Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, " Arrogant ledelse".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5285123
Vedlegg 2.
Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, "Norsk flysertifikat ulovlig".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=613028
Vedlegg 3.
Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, "Fører flyelever bak lyset".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4438768
Vedlegg 4.
Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Ba Skogstad gå til departementet".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3949657
Vedlegg 5.
Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Tar ikke selvkritikk".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3580999
Vedlegg 6.
Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Har SPILLEjobb på si".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6064680
Vedlegg 7.
Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Burde vært informert".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2764955
Vedlegg 8.
Artikkel fra VG Net, 25.07.2000, "Tilliten til norsk luftfart i fare".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8231391
Vedlegg 9.
Artikkel fra VG Net, 25.07.2000, "Hetses av sjefen".
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6969351
Vedlegg 10.
Artikkel i Dagbladet, 26.07.2000, s. 22 - 23.
Vedlegg 11.
Artikkel i Dagbladet, 23.06.2000, s. 6.
Vedlegg 12.
Artikkel i Dagbladet, 08.04.2000, s. 16 - 21.
Begrunnelse
Etter tilsettingen av den nye luftfartsdirektøren, er det avdekket flere alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven og luftfartsloven, noe som har ført til svekket tillit til den norske luftfartsmyndigheten, med alvorlige belastninger for ansatte i etaten. Forholdene er dels dokumentert gjennom media og rapporter som foreligger. Det er overveiende sannsynlig at flere rettsaker vil bli fremmet i nær fremtid som følge av de påståtte ulovlige handlinger, som luftfartsdirektøren har ansvaret for, både ovenfor aktører i luftfartsmarkedet og ansatte. Det er et dokumentert faktum at ansatte som har forsøkt å ta opp forhold knyttet til det dårlige arbeidsmiljøet blir personforfulgt av luftfartsdirektøren. Luftfartsdirektøren har ikke evnet å ta selvkritikk i de forhold som er avdekket gjennom hans tid som toppleder for tilsynsmyndigheten innen sivil luftfart. De forhold som Luftfartstilsynet lider under, er direkte knyttet opp til Luftfartsdirektørens manglende lederegenskaper og en generell nedlatende holdning ovenfor sine medarbeidere. Rett forut for rekruteringen av Skogstad - den 1.mars 1999 - som direktør for Luftfartsinspeksjonen i Luftfartsverket, ble det på hans tidligere arbeidssted i departementet avdekket alvorlige forhold knyttet til Skogstad som leder. Evalueringen som har foregått gjennom de siste 9 måneder med Skogstad som Luftfartsdirektør viser at de oppståtte problemene ikke er tilfeldige, eller kan tilskrives den tidligere Luftfartsinspeksjonen, eller ansatte/tidligere ansatte i etaten, men knyttet direkte opp til Skogstad som person og hans tydeligvis manglende forrutsetninger for å inneha en stilling som luftfartsdirektør. Det hevdes at luftfartsdirektøren ligger bak forhold som er av ulovlig og utilbørlig karakter. Dette omfatter blant annet metoder for å overvåke ansatte, hvorpå han iverksetter tvilsomme tiltak ovenfor de han anser som upassende i etaten. Da det ser ut som om arbeidsmiljøet i Luftfartstilsynet med Skogstad som luftfartsdirektør forverrer seg, er det nå overhengende nødvendig å gripe inn i situasjonen, slik at tilliten til den norske tilsynsmyndigheten innen norsk luftfart kan gjenopprettes. Det må ikke kunne stilles spørsmål vedrørende Luftfartstilsynets viktige stilling i norsk luftfart, som et nøytralt og objektivt forvaltningsorgan. Jeg vil vise til vedlagte mediaoppslag, og korrespondanse som er ført mellom de berørte parter og departementet.