Elsa Skarbøvik (KrF): Max Havelaar er en merkeordning for en garantert god handel mellom nord og sør. Norsk Handelskompani distribuerer Max Havelaar-merket kaffe, Cafe Tariffa. Men dagligvarekjedene holder distribusjon av dette produktet ute fordi de vil beskytte egne kaffemerker.
Mener Regjeringen det er akseptabelt at dagligvarekjedenes markedsmakt på denne måten hindrer konkurrerende produkter på det norske markedet?
Begrunnelse
Formålet med Max Havelaar er å hjelpe fattige småprodusenter i u-land til en bedre pris og bedre betingelser for varene de produserer. Kaffen kjøpes fra godkjente produsenter som oppfyller kravene til fair trademerkeordninger. Forbrukerinspektørene (NRK) har satt søkelys på at Norge ligger langt tilbake sammenlignet med andre land når det gjelder såkalt etisk forbruk. Det er derfor viktig med et mangfold innen Max Havelaar-ordningen slik at det kan komme flere forbrukere til gode.