Inge Myrvoll (SV): Ved Nordnorsk Trafikksenter i Lenvik, som gjennomfører glattkjøringskurs for tunge kjøretøyer, er antallet kandidater for lavt til rasjonell helårsdrift. Det legges opp til sommerstengning hvor kandidater som kjører opp til sertifikat på sommeren kan ta glattkjøringskurs til høsten.Vegdirektoratet har avslått opplegget,og vil midlertidig oppheve forskrift om obligatorisk glattkjøring. Vil statsråden gripe inn for å unngå å underminere et ønsket trafikksikkerhetstiltak?
Begrunnelse
Obligatorisk glattkjøringskurs er gjenomført for store deler av landet som et trafikksikkerhetstiltak. Det å åpne for fritak for de kandidater som kjører opp til sertifikat sommerstid vil ha den umiddelbare konsekvens at disse kandidater ikke har gjennomført dette trafikksikkerhetstiltaket. Det kan videre medføre strategisk planlegging av tidspunkt for oppkjøring, da det er penger å spare på å ikke gjennomføre kurset. Det vil underminere de målsettinger vi har for økt trafikksikkerhet.
Dette vil også underminere økonomien for Nordnorsk Trafikksenter som Stortinget har bevilget betydelige midler for å bygge opp. Det kan heller ikke være ønskelig å presse gjennom en helårsdrift når det ikke er markedsgrunnlag for det. Det vises her til at driftskostnadene sommerstid vil være spesielt høge da Nordnorsk Trafikksenter er basert på en naturisbane.
Det bør være mulig å vise fleksibilitet. I Nord-Norge er det gitt dispens i forhold til mørkekjøring. Mørkekjøringa i lyse sommernetter har en erkjent har liten funksjon. Man skal jo være praktisk, ikke firkanta.
Det vises til at Troms vegkontor i brev av 27.03.2000 ga sin fulle støtte til forslaget fra Nordnorsk Trafikksenter og skriver: "Dersom vi til sommeren enda en gang får en situasjon med stengt bane og dertil ordning med fritak fra krav om obligatorisk glattkjøring, er vi redd kjøreskoler og kandidater vil spekulere i dette. Dette kan gi seg utslag i ønske om førerprøver i sommerhalvåret, for å spare penger til obligatorisk opplæring."
Troms vegkontor foreslår at saken løses ved å utstede midlertidig kjørebevis inntil 3 måneder.
Det å gjennomføre kurset etter avlagt prøve for sertifikat, vil kvalitetsmessig heller heve enn redusere opplæringseffekten fordi det innebærer at kandidaten har tilegnet seg de grunnleggende ferdigheter.
Vegdirektoratet viser i sitt avslag til forskriftsmessige hindringer. Jeg forutsetter at eventuelle forskrifter som er til hinder for trafikksikkerhetsopplæring kan justeres. Forskrifter er ikke målet, men et virkemiddel for å nå mål. Målet er standardheving på sjåfører på tunge kjøretøyer. Derfor har staten brukt betydelige midler på å bygge tre trafikksentre for glattkjøring for tunge kjøretøyer.