Oddvard Nilsen (H): Kan statsråden presentere en oversikt over de planlagte reduksjonene i rutetilbudet for ferger og hurtigbåter som innføringen av grunnavgiften på fyringsolje har medvirket til, og hva vil statsråden gjøre for å motvirke denne svekkelsen av kystens transporttilbud, er statsråden villig til å fjerne grunnavgiften på fyringsolje?
Begrunnelse
Som en del av statsbudsjettet for 2000 vedtok Arbeiderpartiet og regjeringspartiene å øke elektrisitetsavgiften. For å unngå at denne avgiften skal medføre at enkelte brukere går over til å bruke olje, foreslo man også å innføre en Grunnavgift på fyringsolje. Grunnavgiften forutsettes å tilsvare samme nivå som elektrisitetsavgiften, regnet pr kWh. og er satt til 19 øre pr liter olje. Avgiftsvedtaket er slik utformet at det gjelder flere anvendelser av mineralolje, herunder olje til skip i innenriks passasjerrutefart. For brukere av marin diesel eller annen bunkersolje til fremdrift av skip vil overgang til elektrisitet av naturlige årsaker ikke være noe alternativ. Avgiften vil dermed kun virke kostnadsdrivende. Merkostnadene anslås i år 2000 av Rederienes Landsforbund å bli omtrent 24 mill. kr i riksveifergedriften og 15 mill. kr i lokalfarten, hovedsakelig hurtigbåtruter. I tillegg kommer moms på disse beløpene. Situasjonen blir ytterligere forverret ved at drivstoffprisene samtidig har steget slik at mange rederier nå vurderer å redusere rutetilbudet for ferger og hurtigbåter.