Kjellaug Nakkim (H): Flere interkommunale revisjonsdistrikter har søkt Kredittilsynet om godkjennelse som revisjonsselskap, men blitt avvist på grunn av kravet til organisering. I brev av 22.10.98 og 4.12.98 til finanskomiteen fremgår det at kommune- og fylkesrevisjon ikke vil være utelukket fra å revidere kommunale eller fylkeskommunale foretak bare kvalifikasjons- og uavhengighetskrav er oppfylt. Er Kredittilsynets avslag i tråd med finansministerens intensjoner i brevene?
Begrunnelse
Brev av 30.11.98 fra Kommunenes Sentralforbund til finanskomiteen reiser KS forslag om at revisorlovens § 3-5 etter vilkårene bør få en tilføyelse: "Offentlig eiet revisjonsvirksomhet iflg. kommuneloven/lov om interkommunale selskaper unntas fra kravet i første ledd nr. 1 og 2."
Brevet ble oversendt Finansdepartementet til uttalelse. I svar til finanskomiteen av 4.12.98 fremgår det både på side 1 og på side 3 at" I den grad kvalifikasjonskravene er oppfylt, og uavhengighetskravene etter en konkret vurdering anses oppfylt, vil det som ovenfor nevnt ikke være noe til hinder for at et revisjonsdistrikt reviderer et kommunalt eid aksjeselskap på linje med et privat revisjonsselskap.
Jeg vil avslutningsvis bemerke at jeg finner KS forslag til lovforslaget § 3-5 lite hensiktsmessig................ Jeg kan vanskelig se at en tilføyelse som foreslått i § 3-5 vil ha noen innvirkning på rekkevidden av disse bestemmelsene."
Da finansministeren i sine svar til finanskomiteen ikke berører selve organiseringen av kommunale/fylkeskommune revisjonsselskaper, men samtidig gir uttrykk for at de kan velges som revisorer i fylkeskommunale/kommunale foretak, ber jeg finansministeren utdype dette.