Terje Søviknes (FrP): I Budsjett-innst. S. nr. 5 (1996-97) vedtok Stortinget et forslag fra RV der regjeringen bes om å ta tiltak for at de undervisningsmetoder som er utviklet av PedLog i Bergen blir tatt i bruk i undervisningen av personer med lese- og skrivevansker flere steder i landet. Hvilke konkrete tiltak er i etterkant iverksatt for å følge opp Stortingets vedtak, og vil statsråden medvirke til at PedLogs undervisningsmetoder blir gjenstand for en grundig faglig vurdering med siktemål om utvidet bruk av metodene?
Begrunnelse
Omfanget av lese- og skrivevansker i befolkningen er blitt ettertrykkelig dokumentert de siste årene. Tilbudet til personer med lese- og skrivevansker har hittil ikke stått i forhold til behovet for tiltak og undervisningsopplegg.
PedLog i Bergen har utviklet egne pedagogiske undervisningsmetoder til bruk overfor denne gruppen, og kan gjenom flere år vise til svært gode resultater, spesielt i undervisning av voksne personer med lese- og skrivevansker. Mye av undervisningen er foretatt gjennom ulike arbeidsmarkedstiltak, AMO-kurs.
I Budsjett-innst. S. nr. 5 fattet Stortinget følgende vedtak;
"Stortinget ber regjeringa sørge for at det innafor løyvingane til arbeidsmarknadstiltak i 1997 blir sett av nok ressursar til at undervisninga for personar med lese- og skrivevanskar i regi av PedLog i Bergen kan trappast opp. Stortinget vil vidare be regjeringa ta tiltak for at dei undervisningsmetodane som PedLog har utvikla, blir tatt i bruk fleire stader."
Innen undervisningen av personer med lese- og skrivevansker finnes det ulike metoder og faglige retninger. Kompetansestrid er et velkjent fenomen også innen denne sektoren. Undervisningsmetodene til PedLog bør etter denne representantens mening bli gjenstand for en grundig faglig vurdering fra departementets side, da de både har gitt gode resultater og er svært godt mottatt av brukerne av tilbudet og deres talsmenn.
I en tid med stadig større krav til teoretisk kompetanse og utdanning er det særdeles viktig å legge forholdene best mulig til rette også for personer med lese- og skrivevansker, slik at disse ikke automatisk blir avskåret fra muligheten til å delta i kunnskapssamfunnet. Ethvert tiltak som kan vise til positive resultater i arbeidet med lese- og skrivevansker bør derfor vurderes nøye.