Jan Petter Rasmussen (A): På hvilket grunnlag kan Den internasjonale hydrografiske organisasjon, IHO, fatte vedtak som gir ECC AS/PRIMAR eksklusivitet på leveranser av autoriserte elektroniske kart fra Statens kartverk, og vil avtalen som gir eksklusivitet, Nærings- og handelsdepartementets egne juridiske og økonomiske rapporter, herunder vurderinger i forhold til EØS, fortsatt holdes hemmelig?
Begrunnelse
I spørretimen 28. april reiste jeg flere spørsmål vedrørende etableringen av den statlige forretningsvirksomheten PRIMAR. Svarene var ikke fyllestgjørende. Dette i kombinasjon med dannelsen av ECC AS (Electronic Chart Centre AS) gjør det nødvendig med et skriftlig oppfølgingsspørsmål.
Selv om IHO har vedtatt at det skal etableres regionale senter, såkalte RENC, så kommer det ikke fram på hvilket grunnlag dette organet kan fatte vedtak som skal være bindende for næringsvirksomhet i Norge.
Avtalen "Arrangement on Cooperation within the Northern Europe RENC", Nærings- og handelsdepartementets egne juridiske og økonomiske rapporter og vurderingene i forhold til EØS holdes hemmelige. Når vil disse bli frigitt?
At Nærings- og handelsdepartementet selv stiller spørsmål om etableringen av ECC AS i forhold til EØS-regelverket kan tyde på at departementet selv føler seg i "et noe urent farvann".
Spørsmålet om alminnelig høring før etableringen av ECC AS har også blitt reist uten reaksjon fra Nærings- og handelsdepartementet.
Det fortoner seg derfor særdeles underlig at den sittende regjering som påberoper seg å være en pådriver for små- og mellomstore bedrifter i distriktene og IT-teknologi, ved etableringen av ECC AS / PRIMAR, legger til grunn at denne selskapskonstellasjonen skal ha enerett på direkte levering av autoriserte digitale kart (ENCer) fra Statens Kartverk, Sjøkartverket og således utelukke direkte levering til allerede etablerte aktører.
I praksis vil PRIMAR med sitt distribusjonskonsept og moderne telekommunikasjon kunne levere dataene og oppdateringene direkte til sluttbrukerne/fartøyene, hvilket innebærer at PRIMAR vil være i direkte konkurranse med etablerte aktører, herunder C-Map Norway AS.
Det er av avgjørende betydning for arbeidsplassene og den videre utvikling av virksomheten at denne IT-virksomheten i distrikts-Norge sikres fornuftige rammevilkår blant annet lik tilgang til ENCer hos Statens Kartverk på like vilkår som PRIMAR.
Sett i lys av at et selskap som for eksempel C-Map Norway AS har inngått og vil inngå avtaler med andre sjøkartverk om direkte leveranser av ENCer synes det paradoksalt at den sittende regjering bidrar til å svekke bedriftens eksistensgrunnlag ved å ikke gi C-Map Norway AS lik tilgang på samme vilkår som PRIMAR.