Oscar D. Hillgaar (Uav): "Hva kan Samferdselsministeren gjøre for å sikre at arbeidplasser kan fortsatt skapes ved Kvernhus skipsverft ved at verftet ikke stenges inne av broprosjektet RV 714 ved Dolmøya i Hitra kommune?"
Begrunnelse
Fastlandssambandet Hitra - Frøya - Fjellværøy har avstedkommet endel debatt knyttet til konflikten mellom distriktsarbeidsplasser og ønsket om å bygge rettest mulige trasseer for det nye veisambandet. Vegvesenet i Sør - Trøndelag foreslår og har fått oppslutning for en veiløsning for Rv 714 v/Dolmøya som vil stenge inne Kvernhus Skipsverft bak en 30 m. høy bro. Verftet har idag fri adgang til havet.
I tillegg opplyses det fra Hitra at broløsningen medfører større investeringsutgifter.
Den alternative veisløyfe ville sikre skipsverftet fulle utviklingsmuligheter.
Det har vært anført at oppdrettsfisk-eksport fra regionen gjør det viktig å sikre en trasse som gir minst utgifter over tid. Men tatt i betraktning at de helt dominerende markedene befinner seg på kontinentet, et par tusen km. unna, er det neppe grunn til å feste lit til at et par km ekstra veilengde vil gi registrerbare økonomiske utslag for fiskeeksportørene.
I årene fremover er det gass- og olje-virksomheten på Haltenbanken og videre nordover som kan gi de sterkeste vekstimpulser til beste for regional sysselsetting. Et etablert verft som Kvernhusvik kan utvikle seg til å være en interessant arbeidsplass for mange unge mennesker i fremtiden. Men uten full frihet til å nå offshoremarkedene med fremtidens produkter vil det neppe være aktuelt å få de investeringer som de nye utfordringene krever. Verftet har bedt om en seilingshøyde på 42m under en evt. ny bro, men det opplyses at veimyndighetene har vurdert 30 m som tilstrekkelig. Det er opplagt slik at veimyndighetene ikke har kompetanse til å vurdere fremtidens offshore-marked. Veimyndighetenes kommersielle kompetanse utenfor samferdselssektoren er begrenset.
Det er all grunn til å feste lit til at det berørte verftet vil bli hemmet i sin utvikling i forhold til offshore-mulighetene om det lukkes inne av en kostbar bro. Og i dette tilfelle eksisterer det et godt alternativ. Sogar billigere.
I den grad trafikksikkerhetspørsmål kan bringes inn i debatten om rutevalg, må det være riktig å peke på at høye broer (30 - 40 m), som krysser vinkelrett på fremherskende vindretninger i et kystområde med hyppige stormer og sterk vind, kan føre til ulykker (høye lastebiler/vogntog, busser, bobiler, varebiler etc. etc.), eller til behov for stengeanordninger som for Nærøysundbroen i Vikna kommune.
Her bør veimyndighetene få anledning til å tenke seg om en gang til.