Vidar Kleppe (FrP): Vil fiskeriministeren bidra til å foreta en full gjennomgang og gransking av hele Kystverkets virkeområde, slik at de ansatte for fremtiden kan utøve ærlighet og trygghet, dette for blant annet å sikre en effektiv og sikker sjøveistransport på hele Norskekysten?
Begrunnelse
Den senere tid har det i offentligheten blitt kjent at Kystverket som organisasjon har store problemer/utfordringer. Påstander om grove tjenesteforsømmelser, grove brudd på informasjonsplikten, brudd på havne- og farvannsloven av 1994, brudd på arbeidsmiljøloven, brudd på seilingsbestemmelser på Norskekysten, manglende oppfølging av stortingsvedtak, mulig brudd på forurensningsloven, brudd på tjenestemannsloven, pågående undersøkelser om økonomisk kriminalitet av Tollvesenet, Økokrim og Kripos, brudd på forpliktende avtaler med øvrige statsetater i norsk kystforvaltning, forhold til stats- og sjøkartverk, SFT, Sjøfartsdirektoratet og Sjøforsvaret. Tjenesteforsømmelse, bevisst underrapportering av slukte fyrlykter på norskekysten - dette for mulig å tilsløre et slett vedlikehold og manglende prioriteringer av navigasjonsinstallasjonene i fyrtjenesten - jfr. St. prp. nr. 1 (1998-99) Kystforvaltning.
Bruddet på Fiskeridepartementets uttrykkelige påbud av 1998 om å merke den farlige og laveste broen over Valsøysundet i Hasla kommune, ble at tre unge mennesker unødvendig mistet livet natt til 28. juli 1998. Denne manglende merkingen har opprørt mange og tilsier en granskning/gjennomgang av saken i full åpenhet.
Slukte fyr langs kysten er et stort problem, det samme er problemene med slukte fyrlykter som ikke blir reparert. Det kan og se ut til at en av årsakene til rekken av slukte fyr er krangelen mellom ledelse og de ansatte, da direktorattoppene nektet å innse at lyspærene var gått ut av produksjon. Fiskeriministeren burde grunnet ovennevnte ha en interesse av en snarest mulig gjennomgang/opprydding som kan være med å gjenopprette den nødvendige tilliten til det viktige arbeidet Kystverket utfører.