Jon Olav Alstad (A): Hvor stor økonomisk fordel har norske aviser av dagens momsordning, og hvordan fordeler denne støtten seg på VG, Aftenposten og Dagbladet, der det skilles mellom virkningen av fritak for utgående og fradrag for inngående moms?
Begrunnelse
Norge har et større antall og en mer variert dagspresse enn andre sammenlignbare land. De ulike formene for økonomisk støtte til avisene tar sikte på å sikre dette mangfoldet. Avisenes gunstige momsordning er en vesentlig del av den samlede pressestøtte til avisene.
Avisene nyter godt av en momsordning som er vesentlig mer gunstig enn et vanlig momsfritak. Det skyldes at avisene ikke har fritak for moms i vanlig forstand, men er underlagt såkalt 0-sats. Dette innebærer at de ikke betaler moms på salg av aviser, men likevel har aviser fradrag for moms på varer de kjøper. Avisene har m.a.o. fritak for utgående moms og i tillegg fradrag for inngående moms. Dette gjelder ikke annonsevirksomheten.
Det er av mindre betydning om økonomisk støtte gis i form av en fradragsordning eller tilskuddsordning. Produksjonstilskuddet er pressestøtte i form av direkte tilskudd. Momsordningen er pressestøtte i form av fradragsrett og et avgiftsfritak.
Produksjonstilskuddet tildeles etter faslagte retningslinjer og kommer først og fremst mindre og økonomisk svake aviser til gode. Momsordningen er en form for pressestøtte der de økonomiske fordelene er større jo større avisene er.
De siste årene er produksjonstilskuddet vestentlig kuttet. Dermed blir fordelingen av den samlede pressestøtten skjevere ved at de største avisene får en stadig støtte andel av støtten. Jeg ber om at fordelene splittes opp slik at det framgår hvor mye som skyldes fritaket for innbetaling av utgående moms og hvor mye som skyldes retten til fradrag for inngående moms.