Oscar D. Hillgaar (Uav): "Hva vil Samferdselsdepartementet gjøre for å sikre at Luftfartsverket i 1997 overholder de begrensninger på overtidsbruk som er fastsatt i norsk lov og som etaten ikke har brydd seg om å overholde i 1996?"
Begrunnelse
Av omtale i Klassekampen mv. fremgår det at Luftfartsverket pålegger enkelte arbeidstagere i lufttrafikktjenesten opptil 729 overtidstimer. Dette overgår langt lovverkets rammer. Selv lovens unntaksbestemmelser som innebærer spesielt samtykke fra tillitsvalgt er overskredet med ulovlige marginer.
Av avisomtale fremgår det at de verste ulovligheter undskyldes med at det dreier seg om uunnværlig ekspertise. Tatt i betraktning den positive media-omtale som den nye gigantinvesteringen i ny teknologi i form av Røyken-anlegget har fått, virker det nær utrolig dersom en enkelt enhet allikevel er så teknisk spesiell og komplisert at en er avhengig av ulovlige overtidsrammer nær 800 timer for å få tjenesten til å fungere. Dersom offentlig sektor skal ha noen som helst troverdighet i forhold til praktisering av lovverket må overtidsbruken holdes innenfor lovlige rammer. Dette må sikres gjennom et bevisst arbeid gjennom hele året, slik at overtidsbelastningene fordeles. Tjenesteproduksjonen må reflektere de faktiske, lovlige ressurser man har, og tiltakene må styrke den faktiske evnen til å produsere mere tjenester. Det virker ikke som om LVs eksisterende organisering eller den senere tids investeringer har bidratt positivt i så måte. Uten at organisasjonen dokumenterer større evne til å drive lovlig og effektiv tjenesteproduksjon enn det Klassekampen mfl. viser, synes det lite hensiktsmessig å gi forvaltningsbedriften friere, privatiserte tøyler. Manglende respekt for lovverket blir neppe fjernet ved å svekke folkevalgte organers innsyn og kontroll.