Oscar D. Hillgaar (Uav): "Kan samferdselsdepartementet i samarbeid med norsk industri og evt. Eurocontrol utvikle et prøveprosjekt for å sikre lufttrafikken over det sentrale Afrika?"
Begrunnelse
FNs luftfartsorganisasjon ICAO, flygerorganisasjonen IFALPA og flygeleder-organisasjonen IFATCA har uttrykt dyp bekymring over farlige mangler ved flygekontrolltjenesten/luftrafikktjenesten i luftrummet over størsteparten av Afrika sør av Sahara og nord for Zambezi. Den mest alvorlige hendelse hittil skjedde 6.11.96 hvor et passasjerfly med 143 ombord havarerte etter et desperat forsøk på å unngå en frontkollisjon i stor høyde. Der har vært en rekke nærkollisjoner.
Selv om norske flyselskap ikke f.t. har regulære ruter i området, så er norske borgere i høyeste grad brukere av flyselskap som trafikkerer denne del av Afrika.
Før den eksplosive vekst i sivil luftfart og før nasjonal kontroll over de respektive, berørte land ble knesatt, bidro flygekontrollsentraler utenfor området (feks. Malta) til å forsyne luftfarten med viktig trafikkinformasjon basert på tildels uformelle ordninger. Med dagens satelitt-teknikk kan en kontrollsentral som sikrer relevant informasjon til berørte flyginger ligge hvor som helst i verden, og allikevel sikre overvåking og informasjon til sivil flytrafikk, uten at nasjonale myndigheter av den grunn mister inntekter eller formell kontroll over eget luftrum. Bruk av satelittsamband og deling av informasjoner kan sikre alle parters interesser.
Norsk redningstjeneste ha tidligere vist at den er istand til å styre en redningsoperasjon utenfor Somalia. Norske elektronikkbedrifter har kunnet peke på at skipstrafikk-overvåking kan skje over lange avstander ved å ta i bruk moderne metoder. De forsøk som foregår i Norge knyttet til satelittbasert flygekontrolltjeneste viser at kompetansen finnes for å skape et system som kan sikre liv og eiendom ved flyginger over Afrika. Norske bistandsprosjekter kunne med fordel innbefatte utviklingen av et slikt system, gjerne gjennom et prøveprosjekt i samarbeid med Eurocontrol.
Man kan vanskelig se at fattige afrikanske land skal prioritere flysikringstiltak når behovene er så store. Selv om brukerne betaler for sikre tjenester, går i praksis pengene til andre oppgaver. Imens opprettholdes et farlig transportsystem. Dette bør det være mulig å gjøre noe ved.