Anne Enger (Sp): "Jeg vil ta opp følgende problemfelt knyttet til miljø- og helseproblemer ved utbyggingen av ny hovedflyplass på Gardermoen:
"Hva vil bli gjort for å sikre faste flytrasèer? Hva vil bli gjort for å stimulere omleggingen til støysvake fly? Hva vil bli gjort for å redusere antall nattflyginger? Hva vil bli gjort for å verne grunnvannsreservene?"
Begrunnelse
Det er under stortingsbehandlingene av spørsmål knyttet til Gardermoutbyggingen blitt understreket at helse- og miljøhensyn må ivaretas, jf. Innst S. nr 1 (1991-92) og Innst. S. nr 58 (1995-96). Idag er det svært stor bekymring i lokalområdet for konsekvensene av Gardermoutbyggingen. Den lokale helsesjefen og kommunelegen i Nannestad har sagt opp sin stilling pga det han opplever som mangel på lydhørhet i forhold til lokalbefolkningens helsesituasjon (Romerikes blad 11.02).
1) Støyproblemer
I følge Luftfartsverkets forslag til forskrifter om flytrasèer vil den nye hovedflyplassen på Gardermoen i år 2000 ha ca. 610 flybevegelser pr døgn, raskt stigende til ca 745 flybevegelser pr døgn i år 2010. Flystøy vil derfor bli et stort problem for innbyggerne i området.
Luftfartsverkets forskrifter om flytrasèer som nå ligger ute til høring, åpner for fravikelse fra faste flytrasèer over en viss støykritisk flyhøyde. Denne høyden er for flere flytyper satt svært lavt. Dette innebærer at prinsippet om faste flytrasèer oppgis. Forskriftenes åpning for fleksibel banebruk i økende omfang i det første tiåret etter at flyplassen tas i bruk innebærer en tilsvarende svekkelse av prinsippet om faste flytrasèer.
2) Nattflyging
Nattflyging er et spesielt problem. Fornebu lufthavn er i dag stengt for ordinær lufttrafikk om natten. Dette er vanlig på en rekke flyplasser også internasjonalt. Unntak fra en slik ordning skal naturligvis gjelde for ambulanse fly og annen nødtrafikk, forsinkede og omdirigerte fly samt postflyginger.
Beregningene på antall nattflyginger fra Gardermoen har økt for hver gang denne saken har vært oppe. St prp. nr 90 beregnet antall flybevegelser om natten (2300-0600) til 5-10. På bakgrunn av et økt anslag på antall nattflyginger til inntil 15 nattflyginger ble denne saken tatt opp i Stortinget høsten 1996. Nye beregninger gir et anslag på 23 nattflyginger innen få år. Dette er en dramatisk økning og på denne bakgrunn bør saken prinsipielt sett bli forelagt Stortinget på nytt.
3) Grunnvannsreservoar
Den nye hovedflyplassen er lagt over et av landets største grunnvannsreservoar. Opprinnelig plan gikk ut på å sikre grunnvannet med en membran under hele flyplassen. Slik skulle avløpsvann samles opp. Det var også planlagt en resirkuleringsordning for avisningsvæske. Slik ville mengden av kjemikaliebruk bli redusert. Dagens sikring av grunnvannet med kun et jordrenseanlegg er ikke tilfredsstillende. Gardermoen flyplass bør i tillegg ta i bruk ordninger som kan minske kjemikaliebruken.