Harald Ellefsen (H): Konkurransen fra en privat bedrift gjør at det er mye billigere å parkere sin bil på Værnes flyplass utenfor Trondheim enn ved flyplassene Fornebu, Flesland og Sola. Hva vil Regjeringen gjøre for å sikre konkurranse om å tilby parkering ved våre flyplasser og på den måten unngå den monopolmakt som forbrukerne må betale så dyrt for ved disse andre flyplassene?
Begrunnelse
Av en reportasje i Adresseavisen og Bergens Tidende 3. februar 1997 fremgår det at høye parkeringspriser på norske flyplasser åpenbart har sammenheng med manglende konkurranse. Av flyplassene ved de fire største norske byene har Værnes flyplass utenfor Trondheim klart billigst parkering. Trondheim kommer billigst ut ved alle typer parkering, fra timesparkering til langtidsparkering. For å ta et par eksempler: Det er jevnt over halvparten så dyrt å parkere på Værnes som på Flesland, til tross for at samme selskap driver begge parkeringsplassene. (henholdsvis kr. 30 og kr. 60 for et døgns uteparkering). For langtidsparkering i parkeringshus koster det over tre ganger så mye å parkere på Fornebu som på Værnes. (Henholdsvis kr. 2520 og kr. 720).
Årsaken til disse store forskjellene i favør av Trondheim er åpenbart at Luftfartsverket, som leier ut parkeringsanleggene på provisjonsbasis, på Værnes har en privat konkurrerende parkeringsplass like ved. EuroPark A/S leier på provisjonsbasis parkeringsanleggene fra Luftfartsverken både på Værnes og Flesland. I et intervju med Adresseavisen/Bergens Tidende 3. februar 1997 uttaler administrerende direktør Arne Molden i EuroPark A/S følgende om årsaken til de store prisforskjellene:
"Værnes har i mange år hatt konkurranse av Sandfærhus Parkering. Vi har derfor ikke kunnet sette den pris som var tenkt da parkeringshuset åpnet i 1992."
Nå er Luftfartsverket i ferd med å kjøpe opp Sandfærhus, med fare for at Staten skaffer seg monopol på parkeringen også på Værnes. Det er grunn til å anta at Staten i så fall også vil benytte dette parkeringsanlegget som melkeku og håve inn monopolprofitt fra bilistene i Midt-Norge. Det er bedriftene og husholdningene i Midt-Norge som må betale regningen.
Det fremstår som høyst utilfredsstillende at Staten ved å sikre seg monopolrettigheter på parkering ved våre flyplasser skal benytte disse rettighetene til å gjøre bilistene til Statens melkeku på enda et område. Jeg gjør oppmerksom på at Norge allerede befinner seg i verdenstoppen i avgifter både på bruk og kjøp av bil, til tross for at vi lever i et land hvor behovet for bil er særlig stort. Det er de små og mellomstore bedriftene og folk som bor slik til at det er vanskelig å komme frem på annen måte enn ved å kjøre bil som rammes av denne avgiftspolitikken. Det samme gjelder en skjult avgift i form av overprising av parkeringstjenester ved flyplassene.
Det må forventes at samferdselsministeren til tross for sin skepsis til bil og bilbruk vil medvirke til å rydde opp i dette. For det første er det i samfunnets og forbrukernes interesse at konkurransen om parkeringsanleggene på Værnes opprettholdes. For det andre er det ønskelig å ta initiativ til å få etablert reell konkurranse også ved de andre flyplassene, også ved nye Gardermoen. I alle fall bør myndighetene ha et krystallklart ansvar for å innføre en meget streng prisregulering for parkeringsanlegg ved flyplasser eller andre steder hvor det ikke finnes mulighet for konkurranse. En ren monopolsituasjon med frihet til å høste monopolprofitt er til stor skade for forbrukerne og bidra dessuten til en sløsing med samfunnets ressurser.