Erling Folkvord (RV): "Vil statsråden sørge for at lederen for ERNKs informasjonskontor i Oslo, Ceskin Gåneser får en uforbeholden unnskyldning for den krenkende behandling han ble utsatt for da han i formiddag måtte gjennomgå omfattende politikontroll ved ankomst Oslo S, og særlig det forhold at han ble utspurt om politisk tilhørighet og at politiet foretok kopiering av politiske arbeidsdokumenter?"
Begrunnelse
Ceskin Gåneser deltok sist helg på Nordisk-kurdisk fredsråds møde i Stockholm. Dette er et åpent, lovlig samarbeidsprosjekt som samler parlamentarikere og andre som er opptatt av å arbeide for en fredelig løsning av det kurdiske problemet i Tyrkia og i nabostatene. I år deltok 30-40 parlamentarikere, jurister og organisasjonsrepresentanter fra fire av de nordiske landene. Fra norsk side deltok i år advokat Jon Rud som er leder av Det norske rådet for kurdernes rettigheter, rådsmedlem Valerie Mercer Rud og stortingsrepresentant Erling Folkvord (RV) som også er med i styret for Kurdergruppa i Stortinget. Ceskin Gåneser, som leder det informasjonskontoret ERNK (Den kurdiske nasjonale frigjøringsfronten) har i Oslo, var en av de kurdiske deltakerne fra Norge.
Da Ceskin Gåneser ankom Oslo S. i formiddag, ble han stoppet for kontroll. Alle tjenestemenn som deltok i aksjonen var sivilkledde. Gåneser ble stoppet på Oslo S. og tatt inn på et kontor. Tollvesenet har bekreftet at ingen andre ble tatt med for kontroll fra tollvesen eller politi. Han ble nødt til å kle seg naken og ble utspurt bl.a. om han er medlem av Det kurdiske arbeiderpartiet (PKK). Han måtte også finne seg i at politiet ransaket bagasjen hans og kopierte en del dokumenter. Politiet har i ettertid bekreftet at kopiering ble gjennomført. Dette er dokumenter fra det kurdisk-nordiske samarbeidsmøtet som ble avholdt i Stockholm sist helg, og der det deltok både folkevalgte og organisasjonsrepresentanter fra Finland, Sverige, Danmark og Norge. Dokumentene inneholder mange navn.
Vi kan ikke se at norsk politi har noen legitim grunn til å beslaglegge kopier av politiske arbeidsdokumenter på en slik måte.
For å utdype hovedspørsmålet nevnes noen problemstillinger:
- Med hvilken rett, og med hvilken begrunnelse foretar politiet politisk eksaminasjon om hvorvidt en person som tas med for kontroll av tollvesen og politi, er medlem av PKK?
- Med hvilken rett og med hvilken begrunnelse beslaglegges og kopieres lovlige politiske arbeidsdokumenter?
- Vil eieren av dokumentene få kopiene levert tilbake med en erklæring om at politiet ikke har ytterligere kopier eller avskrifter i sin varetekt?
- Hvilket omfang har Overvåkingspolitiets arbeid med å overvåke kurdere i Norge og nordmenn som deltar i informasjons- og solidaritetsarbeide for kurderne, eller nordmenn som på annen måte engasjerer seg for en fredelig løsning av den kurdisk-tyrkiske konflikten.