Inge Myrvoll (SV): I et tidligere spørsmål har jeg vist til at en tidligere prosjektleder i Partnair ble tilsatt i Havarikommisjonen for sivil luftfart, og deltok i arbeidet med denne ulykka. Samferdselsminister Dørum viste til at han ikke hadde anledning til å svare da det ikke forelå rettskraftig dom. Det foreligger nå. Mener samferdselsministeren at dette kan være i strid med habilitetshensyn og hvilke konsekvenser har det for kommisjonens rapport?
Begrunnelse
Et medlem av havarikommisjonen var ansatt i Partnair fra 1979 til 1987, først som teknisk sjef, deretter som prosjektleder. Han var prosjektleder for den gruppen fra Fred Olsen Flyselskap og Partnair, som hentet flyet i Canada i 1986. Flyet hadde en meget omstridt historie, bl.a. var det tidligere havarert og gjenoppbygd. Deler av den historiske dokumentasjon manglet. Det ble påvist manglende eller avvikende dokumentasjon sett i forhold til flyets faktiske konfigurasjon ved innførselen til Norge. Prosjektlederen hadde ansvaret for denne dokumentasjon og han deltok også i forbindelse med ombyggingen av flyet i møter med kanadiske godkjenningsmyndigheter.
Han ble ansatt i havarikommisjonen for sivil luftfart, mens de arbeidet med Partnairulykka, tok del i dette arbeidet og representerte bl.a. kommisjonen i møter med ansatte i Luftfartsverket.
Jeg forutsetter at i den typen arbeid som havarikommisjonen driver, vil spørsmålet om habilitet bli behandlet på strengeste måte slik at det ikke kan være tvil om medlemmenes upartiskhet.