Oddvard Nilsen (H): Skipskontrollen sertifiserte i august 1995 M/S Casino. Fartøyet ble noen uker etter solgt, og kort tid etter konstaterte den nye eieren at skipet hadde alvorlige mangler med rust o.l. som innebar at skipet ikke var i sjødyktig stand.
Kan statsråden bekrefte at sertifiseringen bør kunne gi kjøper ved umiddelbart salg en viss sikkerhet for sjødyktighet? Vil statsråden se på denne konkrete saken med tanke på om der er begått feil som bør rettes opp?
Begrunnelse
Lastebåten M/S Casino ble i november 1995 omsatt uten at kjøper besiktiget fartøyet. Kjøper la stor vekt på at fartøyet var sertifisert av skipskontrollen for 5 år mindre enn tre uker før kjøpekontrakt.
I henhold til det undertegnede er kjent med, ble det i ettertid klart at fartøyet hadde en rekke feil og mangler, spesielt med ulike konsekvenser av alvorlige rustskader, som gjorde fartøyet ubrukbart for kystfart. Utfra feilenes karakter virker det usannsynlig at feilene skal ha oppstått etter at kontroll ble gjennomført.
Uavhengig av krav til aktsomhet til kjøper, er det nødvendig at Skipskontrollens sertifisering representerer en forutsigbar kvalitetskontroll av fartøyene. Etter gjentatte purringer foretok Skipskontrollen og Sjøfartsdirektoratet ny kontroll i februar 1997 og erklærte skipet som ikke sjødyktig.
Et påfølgende salg av skipet resulterte i økonomisk tap for eieren.