Bjørn Hernæs (H): Hva blir gjort fra norske myndigheters side for avklaring av og oppgjør etter ulykken med det russiske passasjerflyet som styrtet på Svalbard 29. august 1996?
Begrunnelse
Den 29. august 1996 skjedde en ulykke da et Tupolev 154 passasjerfly tilhørende Vnukovskic Avialinii styrtet under innflyging til Longyearbyen lufthavn på Svalbard. Flyet transporterte personell tilknyttet Trust Arktikugol’s virksomhet i gruvebyene Barentsburg og Pyramiden. Alle de 141 personer omkom. Av disse var 128 passasjerer og et mannskap på 13.
Nå nærmere to år etter ulykken foreligger det fortsatt ingen rapport fra Flyhavarikommisjonen. Det er også kjent fra pressen at mange av de etterlatte ikke har fått oppgjør for tap av forsørger og at de har hatt problemer med å finne frem til rette forsikringsselskap når det ble foretatt en nærmere undersøkelse av forsikringsdekningen for fraktførerens ansvar etter luftfartsloven. Ulykken skjedde på Svalbard som er norsk territorium. Norske myndigheter har derfor ansvar for det som skjer der og ansvar for at det foretas fastsettelse av årsaksforhold og at de berettigede får det som tilkommer dem i samsvar med norsk lov.
Svalbards særegne status bevirker at myndighetenes ansvar for en korrekt etterbehandling av ulykken kan sies å være større enn på fastlandet. En mindre nøyeregnende oppfølging vil kunne anmerkes av de øvrige signatarmakter til Svalbardtraktaten og gi grunnlag for kritikk av Norges høyhetsrett på øygruppen. Det synes også som Luftfartsverket bør være mer omhyggelig når et flyselskap søker landingstillatelse i Norge og slik at det skal kunne dokumenteres hvilke forsikringsselskaper som innestår for ansvaret.